Brak wiedzy o tak podstawowych etapach rozwoju biznesu sprawia, że większość firm jest jak małe dziecko, które nieustannie potyka się o własne nogi i przewraca.
Oto kolejny brakujący element do układanki, którą nazywam firmą przynoszącą ponadprzeciętne, pewne i przewidywalne zyski.
Popatrz na rozwój firm tak jak na rozwój człowieka. Od dzieciństwa do dojrzałości. Każdy z etapów ma swoje problemy, wyzwania i okazje.
Dzieciństwo to beztroska, optymizm i brak świadomości o tym jak wygląda świat. To również początki zdobywania doświadczeń i uczenie się.
Bycie nastolatkiem to czasem bolesne doświadczenia, zawody miłosne i poszukiwania swojego miejsca w świecie. To również okres wzmożonego rozwoju.
Następnie dorastasz i wchodzisz w wiek młodzieńczy. Uwalniasz swój pełen potencjał i masz największe szanse „zawojować świat”. Rozwijasz się tak, aż do okresu dojrzałości, kiedy zupełnie inaczej, bardziej odpowiedzialnie patrzysz na świat.
Niektórzy ludzie nadal są dużymi dziećmi, inni są wiecznie młodzi, a o części można powiedzieć „stary maleńki”.
Jak takie porównania przełożyć na etapy rozwoju Twojej firmy?
W pierwszym etapie rozwoju firmy (dzieciństwo) 80% energii, czasu i pieniędzy powinieneś zainwestować w sprzedaż i marketing. Tutaj musisz się nauczyć sprzedawać jeden, podstawowy produkt określonej grupie klientów.
To czas na Szkołę Planowania Biznesu i Budżet Firmowy, dzięki którym określisz kierunek rozwoju swojej firmy i zaplanujesz drogę. Czy twoje życie nie byłoby prostsze, gdybyś już od dzieciństwa wiedział, co chcesz robić w życiu?
Pierwszy etap zakończysz wtedy, kiedy osiągniesz sprzedaż na poziomie miliona złotych lub zatrudnisz kilka osób. Celowo podaję tutaj dwa kryteria, ponieważ w firmie handlowej szybciej uzyskasz milionową sprzedaż niż w firmie usługowej.
Kolejny etap (nastolatek) to okres, kiedy masz już na tyle klientów, że Twoja firma funkcjonuje samodzielnie. Nie potrzebujesz już stałej opieki rodziców.
Tutaj zaczynasz się koncentrować na zysku. Rozumiesz, że nie jesteś dla wszystkich za każdą (najniższą) cenę. Cenisz swoją wartość.
To czas na wsłuchanie się i zrozumienie swoich klientów. Ich potrzeb, oczekiwań i pragnień. Po to, aby zaproponować im nowe, dodatkowe produkty lub usługi, dzięki którym zaczniesz zarabiać.
To czas zwiększania przepływów finansowych, czas zatrudniana nowych osób i powiększania swojej firmy.
To czas na dobrą edukację i znalezienie sobie mentora, który pomoże Ci to poukładać i zapewni wiedzę oraz bezpieczeństwo decyzji.
Przechodzisz okres dojrzewania, aby stać się młodzieżą.
Etap trzeci (młodzież) to czas, kiedy możesz wykorzystać pełen swój potencjał. To czas, kiedy Twoja firma niezwykle dynamicznie się rozwija, a Ty nie wierzysz, że można tak szybko rosnąć.
Jednak poziom sprzedaży, liczba pracowników koniecznych do funkcjonowania firmy jest tak duża, że klienci zaczynają to odczuwać i narzekają. A Ty masz problem, aby to wszystko ogarnąć. To zupełnie inny czas niż bycie nastolatkiem.
Tutaj potrzebujesz zupełnie innego zestawu umiejętności zarządczych. Nie jesteś od wszystkiego.
Od Twojej sprawności w opanowaniu chaosu, wprowadzeniu procedur i zatrudnieniu lub wychowaniu odpowiedzialnych menadżerów zależy rozwój firmy. To czas na pracę ze swoim mentorem.
Znalezienie wsparcia w środowisku przedsiębiorców, którzy odnoszą sukcesy i przeszli już ten etap. Czas na znalezienie takiego mentora, który potrafi pomóc Ci poukładać firmę w jeden, sprawnie działający system przy Twoim minimalnym udziale.
Etap czwarty (dojrzałość) to stan, w którym Twój biznes już nie rośnie tak dynamicznie. Być może nawet jest w recesji. Wygoda, nadmiar osób i procedur sprawiają, że Twoi pracownicy zaczynają pilnować swoich miejsc pracy. Wolą się nie wychylać i boją ryzykować, aby nie popełnić błędów przez które można stracić pracę.
To czas korporacyjny. Twoja firma zaczyna tracić ducha przedsiębiorczości. Tobie też jest już tak wygodnie, że zaczynasz tracić głód sukcesu.
Na tym etapie największym wyzwaniem jest wskrzeszenie ducha przedsiębiorczości i wpompowanie nowej krwi do firmy.
To być może czas, kiedy trzeba będzie oddać stery innym osobom, a samemu przejąć nadzór właścicielski i odsunąć się od zarządzania.
Jak zauważyłeś i wyobraziłeś sobie, te cztery etapy zdecydowanie różnią się od siebie problemami, wyzwaniami i szansami. Różnią się również kompetencjami, które musisz posiadać.
Od dostępu do wiedzy i sprawnej umiejętności zarządzania i podejmowania decyzji na każdym z tych etapów, zależy powodzenie Twojej firmy, Twoje zyski i Twój spokój wewnętrzny.
To, co potrafię Ci dać od siebie, ponieważ zawodowo się tym zajmuję od kilkunastu lat, to:
– przeprowadzenie Cię przez poszczególne etapy,
– dostarczanie wiedzy i rozwiązań na każdym z nich,
– zapewnienie odpowiedniego i przyjaznego środowiska przedsiębiorców
– wsparcie i bycie dla Ciebie mentorem.
Dlatego popatrz na swoją firmę z zaproponowanej perspektywy. Bądź dla siebie dobry i pozwól sobie pomóc. Droga będzie łatwiejsza, przyjemniejsza i zdecydowanie szybsza, a przy okazji zyskowna.
Moja rekomendacja
Skorzystanie z wsparcia i porad od osoby, która przeszła etapy, które masz przed sobą przyśpiesza i ułatwia sukces.
Dlatego wejdź na stronę https://adamgrzesik.pl/konsultacja/ i sprawdź jak mogę Ci pomóc.