Jak mogę Ci pomóc?

7 zasad zarządzania pieniędzmi w firmie.

Udostępnij znajomym:
  •  
  •  
  •  
  •  

Z tego artykułu dowiesz się jakie zasady zastosować w swojej firmie i sprawdzisz czy wszystkie z nich masz zaplanowane i wdrożone.

 

Bonus >>> Zaloguj się bezpłatnie do platformy vod.biznesmba.pl/panel [KLIKNIJ] i pobierz plik z budżetem oraz instrukcją do samodzielnej pracy

 

Oddziel pieniądze firmowe od prywatnych

Najgorszą rzeczą jaką możesz robić to mieszanie pieniędzy firmy z prywatnymi. Nadmiar gotówki sprawia, że chętnie ją wydajesz. Niestety kiedy spływają firmowe rachunki, brakuje w kasie pieniędzy.

Oddzielenie finansów firmowych od prywatnych to niezbędny element, który odróżnia spółki prawa handlowego od działalności gospodarczej i sprawia, że finanse firmy są dużo łatwiejsze do opanowania.

 

MOJA REKOMENDACJA: Rób sobie wypłaty z firmy (nawet co kilka dni) zapisując wartość wypłat. Traktuj siebie jak pracownika. Z pieniędzy firmowych dokonuj opłat dotyczących tylko firmy.

 

Kontroluj wartość firmy i jej majątku

Bogaci ludzie nie rozmawiają o tym jaką mają pensję. Rozmawiają o tym ile warty jest ich majątek. Zachęcam Cię do podobnego podejścia do Twojej firmy. Ta jedna rzecz da Ci informację co naprawdę dzieje się z Twoim biznesem.

Dlatego przygotuj sobie zestawienie, w którym obliczysz wartość majątku. Zsumuj wszystko co masz w firmie: gotówkę i pieniądze na koncie, wyposażenie które mógłbyś kiedyś sprzedać, należności jakie masz u klientów, licencje których jesteś właścicielem. Następnie odejmij od tego pasywa, czyli zobowiązania firmy: kredyty, niezapłacone faktury, różnego rodzaju długi.

Robiąc to co miesiąc będziesz wiedzieć czy Twoje decyzje pomnażają majątek i jak wygląda dostęp do gotówki. Dodatkowo zapisuj zyski z poprzedniego miesiąca. To przyda Ci się do oszacowania wartości Twojej firmy.

 

MOJA REKOMENDACJA: Raz w miesiącu, najlepiej po zakończeniu poprzedniego, policz wartość majątku netto swojej firmy.

 

Prowadź na bieżąco budżet firmowy

Twoja księgowa odpowiada za porządek w dokumentach fiskalnych, ale nie powie Ci jak dobrze zarządzać finansami – a to dwie zupełnie inne rzeczy. Dlatego samodzielnie prowadź budżet kosztowy i przychodowy. 

 

Podziel w budżecie kosztowym swoje koszty na stałe – to takie, które nie zależą od obrotu, i na zmienne – to te, które powstają tylko wtedy kiedy sprzedajesz. Staraj się utrzymywać jak najniższe koszty i spróbuj zamieniać jak najwięcej stałych kosztów na zmienne. Pamiętaj, że w odróżnieniu od przychodów, koszty możesz w pełni kontrolować i optymalizować czyli zwiększać zyski.

W budżecie przychodowym staraj się planować sprzedaż po klientach, których masz lub po grupach towarowych.

 

MOJA REKOMENDACJA: Wszystkie decyzje w firmie podejmuj w oparciu o budżet i jego analizy.

 

Dobrze wyceniaj koszty pracy

 

Prowadząc firmę, przygotowując cenniki i oferty musisz mieć dokładnie policzone wszystkie koszty – również czasu swojej pracy.

Ignorancja i nie branie pod uwagę niektórych (często małych) kosztów przekłada się na duże straty i może doprowadzić do bankructwa.

Dlatego w budżecie uwzględnij swoją pensję i mierz czas niezbędny do wykonania usługi lub poświęcany na handel.

 

MOJA REKOMENDACJA: Oblicz koszty usług i pracy w swojej firmie. Na podstawie tego przygotuj ofertę handlową i ustal zasady sprzedaży. Możesz sprzedawać coś poniżej kosztów, ale tylko wtedy jeśli zarobisz w innym obszarze na transakcji.

 

Mądrze zarządzaj zapasami. Pieniądze muszą pracować, nie leżeć.

 

Uważaj na swoje zapasy towarów, produktów, materiałów, czasu. Zapasy zajmują miejsce, czas, uwagę i często ulegają zniszczeniu lub przeterminowaniu. Zrób sobie spacer po biurze, magazynach, zajrzyj do szaf. Policz ile powierzchni zajmują rzeczy, których nie używasz, takie których nie wykorzystasz lub nie sprzedasz w najbliższym miesiącu.

Następnie ilość tej powierzchni pomnóż przez czynsz lub podatek, który za nią płacisz rocznie. Dodaj do tego wartość tych rzeczy. To Twoje pieniądze, które leżą i które tracisz.

 

MOJA REKOMENDACJA: Okresowo porządkuj miejsca, wyprzedawaj i pozbywaj się staroci. Zarządzaj zapasami towarów tak aby wartość Twojego stanu magazynowego nie była większa niż połowa terminu płatności za niego.

 

Oddzielaj inwestycje i wydatki niezbędne od kosztownych

 

W firmie nieustannie inwestujesz pieniądze. Nowi pracownicy, urządzenia, szkolenia, programy, spotkania z potencjalnymi klientami. Dlatego zawsze zadawaj sobie pytanie “czy to na pewno pomoże mi zarabiać?”.

Zacznij koncentrować się na pewnym i szybkim zwrocie z takiej inwestycji. Dbaj przede wszystkim o bezpieczeństwo swoich pieniędzy i sprawdź zanim je wydasz, czy na pewno ich nie stracisz. W kolejnym kroku inwestuj w to, co przynosi zyski w najkrótszym możliwym czasie.

 

MOJA REKOMENDACJA: Tak inwestuj swój czas i pieniądze, aby być pewnym że ich nie stracisz.

 

Kontroluj należności i zobowiązania

 

W biznesie przepływ pieniędzy i dostęp do gotówki jest kluczowy, a należności i zobowiązania to właśnie przepływ pieniędzy.

Dlatego naucz się dobrze zarządzać należnościami i zobowiązaniami. Każda firma ma pieniądze u swoich klientów – są to należności. Pamiętaj aby zabezpieczać swoje transakcje, kierując się zasadą, że im większa należność, tym bardziej ostrożne podejście. Banki nie żyją z udzielania kredytów. Banki żyją ze spłacania kredytów.

Idealnie jeśli sprzedajesz za gotówkę lub na przedpłatę. Jeśli sprzedajesz na termin, zawsze kontroluj płatności i natychmiast reaguj przy opóźnieniach.

Z drugiej strony Twoja firma ma pewne zobowiązania. Kontroluj finanse, twórz rezerwy na należności i płać zawsze w terminie.

 

MOJA REKOMENDACJA: Sprzedaję zanim kupię. Dbam i szanuję pieniądze mojej firmy, uczę tego pracowników.

 

Bonus >>> Zaloguj się bezpłatnie do platformy vod.biznesmba.pl/panel [KLIKNIJ] i pobierz plik z budżetem oraz instrukcją do samodzielnej pracy

 


Udostępnij znajomym:
  •  
  •  
  •  
  •  
Paste your AdWords Remarketing code here