Największy błąd początkujących przedsiębiorców to przeznaczanie czasu, energii i pieniędzy na niewłaściwe rzeczy. Oto zestaw najbardziej elementarnych zasad, które należy zastosować na początku prowadzenia firmy.
1. Przestań tracić czas na ładne materiały, zacznij przeznaczać czas na sprzedaż.
Ładne broszury, wizytówki, strona internetowa, biuro, oklejanie samochodu i tworzenie identyfikacji wizualnej mogą być naprawdę pasjonujące i mogą zająć mnóstwo czasu i jeszcze więcej pieniędzy.
O tym jak sprzedać samą firmę, ładnie wyglądającą będziesz miał jeszcze czas pomyśleć później. Na początku działalności inwestuj swój czas, energię i pieniądze tylko w jedną rzecz: sprzedaż Twojej oferty. Dopóki nie osiągniesz poziomu sprzedaży, którzy umożliwi Ci normalne funkcjonowanie bez kredytowania się, nie zajmuj się niczym innym.
Uczyń ze sprzedaży główny priorytet w swojej firmie. Przeznaczaj 80% czasu na osobiste nadzorowanie sprzedaży i nie deleguj tego na innych. Radź się dobrych handlowców, marketingowców i copywriterów, ale nie pozwól aby to oni rządzili zamiast Ciebie sprzedażą.
Moja rekomendacja: Sprzedaż ponad wszystko! Optymistyczne jest to, że musisz opanować umiejętność sprzedaży tylko jednego podstawowego produktu, usługi.
2. Nie marnuj pieniędzy na niewidoczne dodatki, bez znaczenia dla klienta
Eleganckie meble, urządzenia biurowe, komputery, telefony i tym podobne rzeczy sprawiają, że czujesz się „bardziej” przedsiębiorcą. Jednak na początku swojej przygody postaraj się zdobyć jak najwięcej takich rzeczy pożyczając lub kupując używane.
Wykorzystaj swój czas i ten moment na robienie biznesu „w garażu”. Za jakiś czas będziesz opowiadał o tym swoim nowym pracownikom. Wielu moich wspaniałych klientów ma właśnie takie historie.
Moja rekomendacja: Nie trać pieniędzy na wygodę i komfort, zanim nie zaczniesz naprawdę zarabiać.
3. Nie daj się omotać „ekspertom biznesowym”.
Zdecydowana większość pseudoekspertów, którzy zarabiają na udzielaniu rad założyło w życiu jedną firmę – konsultingową lub szkoleniową – tę, którą obecnie prowadzą. Słuchaj i ucz się od praktyków, którzy poza doradzaniem, osiągnęli to do czego Ty sam zmierzasz. Najlepiej jeśli zrobili to wielokrotnie.
Łatwo się doradza, jednak postawienie własnych pieniędzy, reputacji i zaryzykowanie w prawdziwym biznesie to zupełnie co innego. Wówczas każda zainwestowana złotówka stanie się najlepszą inwestycją w Twoim życiu.
Moja rekomendacja: Szukaj doradców, którzy sami osiągnęli sukces w prawdziwym biznesie i są praktykami.
4. Bądź dumny ze swoich osiągnięć, ale nie wierz że każdy Twój pomysł jest genialny.
Chcąc otworzyć i prowadzić firmę, musisz biegle opanować proces, np. taki którego nauczam (Biznes MBA). Dzięki temu będziesz w stanie uruchomić wiele różnych firm. Jednak dobra znajomość procesu lub Twoje dotychczasowe sukcesy nie oznaczają, że każdy z Twoich pomysłów odniesie sukces.
Bądź świadomy, że jedne z Twoich pomysłów okażą się genialne, inne nie. Dlatego niech Twoja pewność siebie wynika ze znajomości całego procesu tworzenia firmy, a nie z przypadkowych sukcesów.
Moja rekomendacja: Nie myl hossy na rynku ze swoim geniuszem. Prawdziwych zawodników poznaje się po tym jak działają kiedy jest trudno.
5. NIeustannie się edukuj w sprzedaży, marketingu i zarządzaniu pracownikami
Czytaj książki, uczęszczaj na kursy i rozmawiaj z ekspertami. Zdobycie wiedzy z zakresu sprzedaży, marketingu i zarządzania zespołem jest najcenniejszą inwestycją jakiej dokonasz w swoim zawodowym życiu. Pozwoli Ci ona nie tylko prowadzić, ale da Ci pewność siebie i umiejętności do zarabiania w biznesie i otwierania kolejnych firm.
Moja rekomendacja: Wykorzystaj edukację, aby uniknąć błędów i przyśpieszyć sukces
6. Wyznacz sobie i swojemu zespołowi jeden cel: Pozyskanie określonej liczby odpowiednich klientów.
W pierwszym etapie rozwoju musisz osiągnąć pułap obrotów, odpowiedni do realizacji dwóch celów. Pierwszy to osiągnięcie pułapu rentowności. Drugi to wzrost przepływów pieniężnych, które umożliwią Ci finansowanie dalszego rozwoju firmy.
Moja rekomendacja: Jeden cel – liczba odpowiednich klientów.
7. Postaw na reklamę pocztową i e-mailową aby znaleźć odpowiednią strategię sprzedaży.
Istnieje mnóstwo sposobów na reklamą, jednak marketing bezpośredni to najlepszy sposób na przetestowanie nowych pomysłów ze względu na szybkość i stosunkowo niskie koszty.
Moja rekomendacja: Nie trać pieniędzy na reklamy. Przeznacz je na system pozyskiwania danych (ILS), mailing i pocztę.
8. Ustalając najlepszą cenę, postaraj się aby była ona możliwie niska.
Twoje zyski w dalszej perspektywie będą pochodziły ze sprzedaży innych droższych produktów lub usług klientom, których wcześniej pozyskasz. Jednak początkowo postaw na niski próg wejścia po to, aby pozyskać jak najwięcej klientów i umożliwić zakup, tym którzy jeszcze nie znają twojej firmy.
Moja rekomendacja: Na początku ustal najniższą możliwą cenę, aby skusić nowych klientów. Następnie zachwyć ich produktem lub usługą i zadbaj aby kupowali droższe rzeczy.
9. Nie inwestuj w zapasy produktów i materiałów, dopóki nie określisz optymalnej strategi sprzedaży.
Zamiast magazynować zapasy spróbuj przetestować pomysł. Nawet zanim stworzysz produkt lub ofertę. Możesz je sprzedawać nawet przed uruchomieniem produkcji, w ramach specjalnego testu marketingowego. Możesz też stworzyć wersję testową lub ofertować podobne rzeczy zakupione od innych firm. Pamiętaj, że twoje pieniądze mają ciężko pracować, zamiast leżeć na magazynie.
Moja rekomendacja: Nie magazynuj niepewnych produktów/materiałów zanim nie będziesz miał sposobu na ich sprzedaż lub wykorzystanie.
10. Od samego początku prowadź budżet firmowy i analizuj dane.
Dobra wycena oferty, kontrolowanie i optymalizowanie kosztów, dyscyplina budżetowa dadzą Ci wiedzę o tym, w którym momencie Twoja firma zakończyła okres dzieciństwa (ten wpis) i czas na zupełnie inne działanie w okresie „nastoletnim” (więcej o tym znajdziesz tutaj).
Moja rekomendacja
Zainwestuj w Szkołę Planowania Biznesu on-line [kliknij].
Zaplanuj i poukładaj swoją firmę, aby zaczęła przynosić ponadprzeciętne zyski.
Jedna odpowiedź
Dziękuję za ten ciekawy komentarz! Zgadzam się z Tobą w pełni. Artykuł rzeczywiście świetnie ukazuje, że droga do sukcesu, takiego jak Elon Musk, nie jest wyłącznie kwestią przypadku czy talentu. To zdecydowanie więcej niż to. Wytrwałość, determinacja i zdolność do uczenia się na błędach są kluczowymi cechami, które wyróżniają miliarderów od innych ludzi. Dzięki!