Jak działać w kryzysie? Decyzje, pomysły, plany, przyszłość czy … bankructwa

Kryzys! Zbankrutujesz czy wykorzystasz szansę? 

Obecna sytuacja związana z koronowirusem SARS-CoV-2 sprawia, że przedsiębiorcy drżą o swoją przyszłość. Niepewność, zakazy, rezygnacje klientów i koszty stałe sprawiają, że w głowie kotłują się myśli „i co teraz będzie?” 

Będzie źle, bardzo źle i całkiem inaczej niż dotychczas – im szybciej to zaakceptujesz tym więcej zyskasz opcji w działaniu. 

Zastopowane usługi i konsumpcja, zamknięte portfele, zwolnienia, bankructwa i drożejące waluty, złoto. To wszystko sprawi, że nie tylko wzrośnie inflacja, ale będzie połączona z głęboką recesją.

To kryzys jakiego nasze pokolenie nigdy jeszcze nie doświadczyło. Do tego rządzący karmią populizmem pracujących i lekceważą przedsiębiorców. W końcu jest nas ledwie 10% w społeczeństwie, a państwo i tak kontroluje ponad 55% rynku. Oberwie każdy, prawie każda firma zanotuje dół, z którego będzie się wydobywać latami. 

Czego spodziewać się w najbliższej przyszłości? 

Aktualnie większość konsumentów żyje w lęku, niepewności, a obostrzenia sprawiają, że ludzie myślą o wszechogarniającym zagrożeniu. Za kilka dni osiągniemy szczyt pandemii. Wprawdzie wypłaszczony ale przez to potrwa prawdopodobnie do połowy maja. 

Co to oznacza dla przedsiębiorców?

Dwa, dwa i pół miesiąca bez przychodów ale z kosztami stałymi. Następnie być może nawał pracy, zleceń, a być może przedłużenie agonii jeśli klienci zrezygnują z usług. 

Najgorszą część wpisu mamy za sobą. Pomyślmy czy teraz możemy coś zrobić? Jak wykorzystać szansę kiedy zachwiane zostaje status quo?

Co zrobić aby nie tylko przetrwać, ale aby nasze firmy wyszły z tego stanu zahartowane, a my przygotowani na to co nas czeka. 

Czy można przewidzieć przyszłość?

Finansową przyszłość tak. A z całą resztą życzę Wam zdrowia i … szczęścia. 

Oto moje wnioski i porady.

Każdy straci, pytanie ilu z nas to przetrzyma?

Pisząc „każdy starci” mam na myśli normalne biznesy. Spekulanci i branże potrzebne w czasie pandemii zapewne przez moment zyskają. Producenci lub importerzy środków ochronnych, dezynfekcji, leków, podstawowej żywności i… używek, budowlanka, usługi remontowe, dystrybutorzy wszelakiej medycyny alternatywnej i część sprzedawców kursów on-line.  

Skąd to wiem? 

Uczę on-line i konsultuję przeróżne branże (sprawdź bezpłatnie). Prowadzę też salon kosmetyczny i handluję nieruchomościami. 

Oto moje porady dla Ciebie:

B.U.D.Ż.E.T – to absolutnie najważniejszy element tej całej układanki.

Bez niego albo pójdziesz „na rzeź” albo stracisz większość potencjału Twojej firmy.

Budżet znajdziesz tutaj [KLIKNIJ], a poniżej jeden ważny element z niego: przepływy pieniężne (cash flow). 

Jak najszybciej przygotuj zestawienie prognozowanych WPŁYWÓW i WYPŁYWÓW na najbliższe miesiące. Dzięki temu przewidzisz i zaprognozujesz saldo gotówki, które jest kluczowe do przetrwania.  

Rządzący obiecują dopłaty dla osób prowadzących DG, do pracowników, odroczenia ZUS i danin. Ale co z tego kiedy może Ci braknąć pieniędzy na czynsze i pensje?

Co jeśli otrzymasz odroczenia, kredyt, pożyczysz pieniądze od znajomych, a dziura będzie tak wielka, że jej nie odrobisz przez najbliższe 3-5 lat? 

Takie zestawienie jest niezbędne. Przygotowałem je dla Ciebie! To plik z instrukcją wideo [bezpłatny]. Wejdź na stronę główną i pobierz go sobie!  

Jak najszybsza redukcja wszystkich kosztów.

Czas na rezygnację z wygody, czas na walkę o przetrwanie.

Wyprowadzisz biznes na prostą, kupisz sobie wszystko co zechcesz. Wrócisz do wygody. 

Przejrzyj  wszystkie koszty i zadaj sobie pytania „czy dana rzecz, osoba jest niezbędna do funkcjonowania firmy? „ Jeśli korzystasz z Budżetu Firmowego to wiesz, że koszty redukujemy od dołu.

Mamy tutaj całe pole do popisu: samochody, biura, usługi obce, abonamenty, wykorzystanie czasu przez pracowników, efektywność i oczywiście przyjrzenie się procesom. 

Przykłady kilku działań w przypadku możliwości powstania salda skumulowanego, którego nie akceptujesz:

  • wystawienie samochodu na sprzedaż – cesja leasingu
  • prośba o przesunięcie rat leasingowych o 6 miesięcy
  • prośba do ZUS i US o przesunięcie, odroczenie płatności.
  • zawieszenie DG lub wniosek o zawieszenie opłat za osobę współpracująca 
  • rezygnacja, zawieszenie wszelkich abonamentów (muzyka, treningi jeśli nie korzystam..)
  • przegląd prywatnych wydatków miesięcznych 
  • wysłanie pracowników na zaległe urlopy i jeśli tylko przejawiają jakiekolwiek oznaki wysłanie na chorobowe
  • przygotowanie listy ewentualnych korekt zatrudniania
  • rozważenie renegocjacji umów z pracownikami
  • pomysły na zlecenie innych prac, niekoniecznie w ramach aktualnych zajęć. 
  • rozważenie wprowadzenia wynagrodzenia postojowego lub zawieszenia premii. Zakładam, że pracownicy zainteresowani tym, aby firma przetrwała zrozumieją i zaanagażują się w poprawę sytuacji

Skorzystaj z okazji – zajrzyj na https://vod.adamgrzesik.pl

Inne działania, które możesz wykonać jeśli decydujesz się utrzymać ciągłość pracy:

  • porządkowanie bieżących tematów, tzw. porządki
  • szkolenia wewnątrz firmy  
  • realizacja listy „rzeczy do zrobienia” w firmie. Od porządków po doskonalenie procesów. Skoro i tak płacisz za czas to może wykorzystać go na zrobienie tych wszystkich rzeczy, które były odkładane na później.
  • porządek w kartotekach (klientów, CRMach, cennikach, magazynie, kadrowych), tworzenie regulaminów, opisy procesów, procedur i list kontrolnych.
  • ćwiczenia, doszkalanie z obsługi klienta, rozmowy, ofertowania itp. 
  • organizacja „burzy myśli” czyli wspólne wymyślanie pomysłów na aktualne wykorzystanie posiadanych zasobów oraz myślenie i dyskutowanie o przyszłości. Być może wpadniecie na pomysł wytworzenia czegoś lub obdzwonienia aktualnych klientów i wspólnie poszukania pomysłów na zapewnienie pracy Waszym firmom.
  • zastanowienie się jak będziecie działać przy wyjściu z kryzysu.
  • udoskonalenie oferty handlowej, promocje, poszczególne działania.
  • utrzymanie zainteresowania Waszą firmą wsród aktualnych klientów. Osobisty kontakt z nimi (telefon, Skype), zamieszczanie w mediach społecznościowych i mailach ciekawych i przydatnych informacji, dostarczenie im inspiracji zamiast pisania tylko o tym, że zamknęliście biznes na czas pandemii
  • przygotowanie oferty cenowej, promocyjnej na czas obniżonych przychodów.
  • wysyłka towarów kurierem, obsługa zdalna poprzez telefon lub platformy typu Skype, Zoom.
  • wymyślanie nowych sposobów na wykorzystanie swojej wiedzy, potencjału firmy. Szkolenia on-line, filmy instruktażowe, konsultacje biznesowe..

Kluczem (według mnie) jest zrozumienie, że kiedy klienci zostaną zamknięci w domach lub firmach to po kilku dniach będą wynudzeni zaczną interesować się tym co na zewnątrz. 

W początkowym okresie ich uwagę zajmą tematy ciekawe (na pierwszy rzut oka), ale za chwilę zaczną szukać tematów wartościowych.  

Podczas ostatniego spotkania Master Mind z moimi klientami padło stwierdzenie, że nadchodzi rynek poprawy jakości ludzkiego życia.

Co to oznacza?

Zacznij szukać pomysłów na poprawę jakości życia Twoich klientów!

Teraz jest dobry czas aby z nim porozmawiać, aby dowiedzieć się czegoś więcej o ich życiu, potrzebach, problemach. Czegoś więcej niż to co u Ciebie dotychczas kupili. 

Tyle teoretycznych rozważań, czas na przykłady dziań, które zaplanowałem w moich firmach. Wierzę, że Cię zainspiruję i czekam na Twoje sprytne podpowiedzi w komentarzu do tego wpisu! 

Salon kosmetyczny Piękne Ciało

  • wykorzystanie zaległych urlopów i propozycje wykorzystania aktualnych
  • szkolenia wewnątrz zespołu z diagnozy cery, obsługi klienta, przypomnienie procedur i zasad pracy
  • porządkowanie kartotek klientek
  • planowanie spersonalizowanej propozycji pielęgnacji zaczynając od najlepszych naszych klientek
  • publikacja postów z ciekawymi poradami kosmetycznymi.

Zaczniemy od pielęgnacji domowej i tego co mogą nasze klientki zrobić same dla siebie.

Naszym celem jest zainteresowanie ich i utrzymanie uwagi na salonie abyśmy stali się pierwszą myślą kiedy epidemia się skończy.

Przykład poniżej:-)

  • rozmowy telefoniczne z wybranymi klientami dotyczące tego co możemy udoskonalić w pracy salonu
  • skupienie się na sprzedaży w sklepie internetowym Kobiece-Kosmetyki.pl – przykład ulotki – mailing, SMS, Facebook, Instagram

Działalność szkoleniowo-konsultacyjna czyli Biznes MBA

  • zaplanowanie codziennych live na Facebooku dotyczących tematów biznesowych – krótkie 10-15 minutowe porady, których celem jest zainspirowanie do wprowadzania udoskonaleń w firmach według strategii Biznes MBA
  • udostępnienie ankiety i bezpłatnych konsultacji dla przedsiębiorców – cel: minimum jedna, konkretna porada do zastosowania natychmiast i sprawdzenie moich kompetencji [SKORZYSTAJ]
  • promocja kursów on-line ponieważ zakładam, że wiele osób będzie miało teraz czas na pracę nad firmą [SKORZYSTAJ]
  • poprowadzenie szkolenia Budżet Firmowy na żywo, ale zdalnie przez internet. Planuję 4 spotkania po 5h lekcyjnych – dużo ćwiczeń i rozmów – platforma Zoom.us
  • nagranie serii nowych odcinków podcastu zarabiamwbiznesie.pl
  • promocja konsultacji firmowych on-line
  • nagranie nowych, udoskonalonych wersji on-line Budżetu FirmowegoSzkoły Biznesu
  • poprawa materiałów szkoleniowych: prezentacje, schematy, skrypty, ćwiczenia
  • być może napisanie kolejnej książki
  • uruchomienie konsultacji budżetowych dla uczestników Programu Diamond. 

Tyle moich uwag i pomysłów, teraz czas na Ciebie!

 A Ty – Jakie masz pomysły dla swojej firmy? Podrzuć kilka w komentarzu do tego wpisu! 

Wszystkiego ZDROWEGO & Zyskownego.

Praktyczna książka o tym, jak zmienić firmę w maszynę do zarabiania pieniędzy, nawet jeśli dotychczas finanse firmowe, excel czy księgowość były Ci obce.

 

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj także:

(function(a,l,b,c,r,s){ _nQc=c,r=a.createElement(l),s=a.getElementsByTagName(l)[0]; r.async=1; r.src=l.src=("https:"==a.location.protocol?"https://":"http://")+b; s.parentNode.insertBefore(r,s);}) (document,"script","serve.albacross.com/track.js","89569708");