„W biznesie matematyka powinna być po Twojej stronie!” – Adam Grzesik
Prowadzisz firmę i planujesz zakup lub sprzedaż samochodu? Zastanawiasz się, jak zapłacić jak najmniej podatków i zrobić to legalnie, zgodnie z przepisami? Ten artykuł jest dla Ciebie!
Znajdziesz tu praktyczne wskazówki, które pozwolą Ci zoptymalizować każdy etap – od zakupu, przez użytkowanie, aż po sprzedaż pojazdu. Dzięki temu unikniesz zbędnych kosztów i wzmocnisz swój budżet.
Pamiętaj – przepisy te dotyczą również motocykli i innych pojazdów użytkowanych prywatnie i służbowo.
Szybki dostęp – kliknij na pozycję w spisie treści:
Wideo z przykładami i kalkulatorem
Zakup samochodu w firmie – jak zoptymalizować podatki?
Użytkowanie samochodu w firmie – jak zmniejszyć podatki?
Sprzedaż samochodu w firmie – minimalizuj straty i… zarabiaj!
Historia Pana Marka – jak kalkulator pomógł mu zarobić na aucie
Podsumowanie i najkorzystniejsza podatkowo opcja
Podstawa prawna i rozwinięcie wątku dotyczącego korekty deklaracji VAT 26
Uwaga! Artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady podatkowej ani księgowej w rozumieniu obowiązujących przepisów prawa. Każdy przypadek powinien być skonsultowany indywidualnie z doradcą podatkowym lub księgowym.
🎧 Lubisz słuchać - zapraszam do podcastu
Więcej odcinków podcastu Zarabiam w Biznesie znajdziesz klikając na ikonę odpowiedniego kanału:
Zakup samochodu w firmie – jak zoptymalizować podatki?
W 2025 roku przedsiębiorcy mają możliwość:
Odliczyć 100% VAT – jeśli auto wykorzystywane jest wyłącznie w firmie (konieczne zgłoszenie VAT-26 w ciągu 7 dni od zakupu).
Odliczyć 50% VAT – jeśli auto jest użytkowane również prywatnie.
Dla wykorzystywania pojazdu w celach służbowych (odliczenie 100% VAT) należy przygotować:
- regulamin użytkowania pojazdu
- prowadzić ewidencję przebiegu dokumentując przebyte trasy, cel podróży służbowej, jej termin i przebyte kilometry.
W zamian od faktury zakupu, rat leasingowych i kosztów eksploatacji przedsiębiorca ma prawo odliczyć cały VAT, a nie tylko jego część.
Ważne! Tylko w leasingu operacyjnym można dokonać korekty zgłoszenia VAT 26 i od daty tej korekty rozpocząć użytkowanie mieszane = odliczenie 50% VAT. W takim przypadku przedsiębiorca nie musi korygować poprzednich odliczeń 100% VAT. Ta opcja dostępna jest zarówno dla spółek jak i dla działalności gospodarczych. Korekty VAT 26 można dokonywać w obie strony. Link do interpretacji i szczegółowych przepisów.
Historia jednego z wielu przedsiębiorców – Pana Jana:
Pan Jan mając sporo gotówki zdecydował się na następujące parametry leasingu:
- wstępna opłata leasingowa 45%
- pierwsza rata 30%
- wykup 0,1% wartości przedmiotu leasingu
Od 75% ceny pojazdu plus kilka kolejnych rat leasingowych pan Jan odliczył 100% VAT, a po kilku miesiącach złożył korektę VAT 26 i odliczał już tylko 50% VAT.
Kończąc leasing faktury za wykup pojazdu nie przekazał do księgowości i nie wciągną pojazdu do ewidencji środków trwałych (opcja tylko dla JDG).
Jednocześnie postanowił podarować ten samochód synowi, który zgłosił fakt darowizny do US aby nie płacić podatku od darowizn. Syn marzył o innym samochodzie i chciał go jak najszybciej sprzedać, ale ojciec wytłumaczył, mu, że w takim przypadku musiałby odprowadzić należny podatek dochodowy wg. skali 12/30%. Syn poczekał pełne 6 miesięcy w tym czasie szukając wymarzonego auta. Kiedy sprzedał darowany od ojca pojazd po pełnych 6 miesiącach nie zapłacił żadnego podatku od sprzedaży.
Pułapka pełnego miesiąca – darowując pojazd 20 czerwca, 5 pełnych miesięcy minie 31 grudnia (nie 20.12!) więc sprzedaż bez podatków jest możliwa najwcześniej 1 stycznia. Dotyczy to także ewentualnych zaliczek!
„Mała niedogodność” – odliczając do zakupu i kosztów eksploatacji 50%VAT, przy sprzedaży pojazdu należy odprowadzić 100% VAT.
Nabywasz pojazd za 300 000 zł + 69 000 zł VAT = 369 000 zł brutto i odliczasz tylko 50% VAT = 34 500 zł. Sprzedając ten pojazd za 300 000 zł netto odprowadzasz … 69 000 zł VAT
Jak uniknąć takiego błędu? Możesz wykupić pojazd z leasingu i wprowadzić go jako towar handlowy = odliczenie 100% VAT od zakupu. Ważne, aby nie ponosić żadnych kosztów eksploatacji, nawet paliwa na utrzymanie „towaru handlowego” ponieważ US może to zakwestionować. Pamiętaj o tej opcji wykupując pojazd z leasingu, aby go szybko sprzedać.
Wliczenia w koszty amortyzacji – auta osobowe o wartości do 150 000 zł (dla elektrycznych 225 000 zł) amortyzujesz w pełnej wartości. Powyżej tej kwoty kosztem są tylko odsetki do limitu.
Te ustawowe limity są prawdziwą zmorą przedsiębiorców – powód? Kupując pojazd za 300 000 zł w KUP możesz zaksięgować tylko 150/225 tys., ale sprzedając ten pojazd za 250 000 zł całą kwotę netto wpisuje się w przychód i PIT płacimy od ceny sprzedaży. Taka mała niedogodność, podobnie jak w przypadku odliczania 50% VAT.
Jeśli pojazd jest leasingowany lub wynajmowany, a jego cena jest wyższa od limitów, księgowość wylicza proporcję. Dzieli limit 150 lub 225 tys. zł przez koszt zakupu.
Jeśli pojazd kosztował 300 000 zł netto i odliczasz 100% VAT będzie to 150 / 300 = 50%
Jeśli odliczasz tylko 50% VAT księgowość do kwoty netto zakupu doda ten nieodliczony VAT i wówczas proporcja wyniesie 150 000 zł / (300 000 zł + 50% x 69 000 zł) = 44,84%
Nabywając pojazd za gotówkę lub na kredyt w KUP trafi nie cała kwota z faktury tylko część amortyzowana. Dla nowych pojazdów okres amortyzacji wynosi 60 miesięcy, a dla używanych (min. 6 miesięcy) wynosi 30 miesięcy.
Przykład: Kupując nowe auto za 300 000 zł netto w KUP trafi co miesiąc tylko wartość 150 000 zł / 60 miesięcy = 2 500 zł Do KUP trafia tylko kwota do maksymalnego limitu.
Gdyby to auto było używane do KUP trafi kwota 150 000 zł / 30 miesięcy, czyli 5 000 zł
Odliczenia podatku dochodowego – możesz wpisać w koszty: raty leasingu, odsetki kredytu, koszty eksploatacji (paliwo, serwis), a także część wartości początkowej poprzez amortyzację.
Wiesz już, że z rat leasingowych w KUP trafia kwota raty, ale maksymalnie do limitów, najczęściej jest to proporcja. Ale co z pozostałymi kosztami eksploatacji? Ustawodawca wprowadził tutaj kolejny limit 75% dla użytku mieszanego.
Pan Jan zatankował pojazd za 500 zł netto + 115 zł VAT.
Jeśli powadzi ewidencję i korzysta tylko służbowo odliczy 115 zł VAT i całość 500 zł wpisze w KUP. Jeśli jednak użytkuje pojazd w sposób mieszany odliczy tylko 50% VAT, czyli 57,50 zł. A KUP zaksięguje 75% x 500 zł = 375 zł
Wskazówka: Spójrz na kalkulacje w naszym kalkulatorze (poniżej), które dokładnie pokazują, ile możesz zaoszczędzić przy różnych modelach finansowania. Kalkulator jest częścią zestawu NARZĘDZIA I KALKULATORY dla PRZEDSIĘBIORCÓW.
Użytkowanie samochodu w firmie – jak zmniejszyć podatki?
Samochód w firmie to nie tylko zakup – to również codzienne koszty:
✔️ Pamiętaj o prowadzeniu ewidencji przebiegu pojazdu (jeśli chcesz odliczyć pełny VAT).
✔️ Udokumentuj wszystkie wydatki związane z pojazdem – serwis, ubezpieczenia, części, paliwo, opłaty parkingowe i autostradowe, mycie i czyszczenie.
✔️ Leasing to popularny sposób użytkowania – rata leasingowa oraz opłaty wstępne są kosztem uzyskania przychodu. Leasing ponadto umożliwia korektę VAT26 bez korygowania wcześniejszych odliczeń – tylko w JDG.
Wiemy już czy ile możemy odliczyć podatków od zakupu pojazdu. Zbierzmy to na przykładzie dla następujących parametrów: Zakup samochodu 300 000 netto, opodatkowanie podatkiem liniowym i zdrowotną 4,9%, auto nowe z silnikiem spalinowym (limit 150tys.)
Zakup | Netto 300 000 | VAT 69 000 zł | Brutto 369 000 zł |
Odliczenie VAT | 50% Użytek mieszany | 75% (korekta VAT26) | 100 % Ewidencja przebiegu |
Odliczenie VAT | 34 500 zł | 51 570 zł | 69 000 zł |
19% PIT jako KUP | 19% x 150 000 zł 28 500 zł | ||
4,9% zdrowotna | 4,9% x 150 000 zł 7 350 zł | ||
Koszt po odliczeniach | 298 650 zł | 281 400 zł | 264 150 zł |
Jak widać przy takich parametrach różnica może wynieść do 50% VAT czyli 34 500 zł. Analogiczne obliczenia możemy wykonać dla skali podatkowej i dla CIT w przypadku spółek kapitałowych.
Oczywiście koszt po odliczeniach to hipotetyczna wartość, która uwzględnia, że zamiast zapłacić należne podatki zwiększamy sobie KUP i pieniądze przeznaczamy na pojazd.
Wiemy już jak policzyć koszt pojazdu w działalności, dlatego sprawdźmy, jak go sprzedać płacąc możliwie najniższe podatki.
English
Sprzedaż samochodu w firmie – minimalizuj straty i… zarabiaj!
Czas sprzedaży auta w firmie to kolejny punkt, w którym możesz zoptymalizować podatki. Oto kilka kluczowych zasad:
🔹 Sprzedaż auta firmowego jest przychodem i podlega opodatkowaniu VAT (23%) oraz PIT/CIT.
🔹 Jeśli korzystałeś z odliczenia VAT (pełnego lub 50%) – przy sprzedaży też musisz naliczyć pełen 100% VAT.
🔹 Zadbaj, aby udokumentować koszty ulepszeń auta (np. inwestycje w tuning, dodatkowe wyposażenie). To zmniejszy Twój dochód do opodatkowania.
Każdy pojazd z wiekiem traci na wartości zgodnie z zasadą im bardziej premium (droższy) tym ten spadek jest wyższy. Przyjmijmy, że takie auto premium straci 45% po 3 latach ,czyli będzie warte 200 000 zł (pierwotnie 300 tys.).
Sprzedając je jako środek trwały za 200 000 zł brutto na fakturze wykażemy 37 400 zł VAT, który należy oddać fiskusowi, a z 162 600 zł netto Pan Jan musiałby odprowadzić np. 19% PIT czyli 30 894 zł. Finalnie zostałoby mu 131 707 zł z faktury na 200 tys. brutto – boli.
Prowadząc JDG istnieje jednak opcja, aby pojazd wykupiony w leasingu nie trafił do ewidencji środków trwałych. Po prostu faktura wykupu nie trafia do księgowej. Gdyby jednak trafiła to KUP byłby taki jak na fakturze np. 300 zł, a sprzedając auto za 200 tys. dochód wyniósłby 199 700 zł.
Aby uniknąć również płacenia VAT od sprzedaży przedsiębiorca może przekazać darowizną taki pojazd najbliższej rodzinie tzw. grupa zerowa, która jest zwolniona z podatku od spadków i darowizn. Ponieważ przy darowiźnie na następuje dostawa towaru taka transakcja jest zwolniona z podatku VAT.
Osoba obdarowana dowolnie dysponować pojazdem, a sprzedając go po upływie 6 miesięcy nie mus płacić żadnego podatku. Tabela z przykładem poniżej.
Sprzedaż brutto | 200 000 zł | ||
Sprzedający | Przedsiębiorca | Obdarowany przed 6 miesiącami | Obdarowany po 6 miesiącach |
VAT dla US | 37 398 zł | 0 zł | 0 zł |
PIT | 30 894 zł (19%) | 28 033 zł (12/32%) | 0 zł |
Zostaje „na rękę” | 131 707 zł | 171 967 zł | 200 000 zł |
Opisane powyżej rozwiązanie można zastosować tylko w przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej.
Spółka ma obowiązek przyjąć w koszty wykup pojazdu, czyli fakturę końcową. Jeśli tego nie zrobi, na przykład przekazując wspólnikowi w użytkowanie prywatne lub je sprzedając, to zawsze powstanie obowiązek podatkowy oraz podatek od darowizny.
Sprawdźmy dla przypadku Pana Jana, ile nominalnie stracił lub zyskał na takim pojeździe. Od kosztu po odliczeniach (tabela 1) odejmijmy, ile zostaje na rękę (tabela 2).
Zakup brutto | 369 000 zł | ||
Sprzedaż brutto | 200 000 zł | ||
Strata brutto | 169 000 zł | ||
Koszt po odliczeniach | 298 650 zł | 281 400 zł | 264 150 zł |
Zostaje „na rękę” | 131 707 zł | 171 967 zł | 200 000 zł |
Strata (zysk) | 166 943 zł | 126 683 zł | 98 650 zł |
„W biznesie matematyka powinna być po Twojej stronie!” – Adam Grzesik
💡 Zrób to sam! Sprawdź w kalkulatorze, jak różne scenariusze (leasing, zakup gotówką, koszty ulepszeń) wpływają na podatek dochodowy i VAT.
Historia Pana Marka – jak kalkulator pomógł mu zarobić na aucie
Poznaj Marka, właściciela firmy usługowej. 3 lata temu kupił 2 letni samochód, za 75% jego pierwotnej ceny – zapłacił 120 000 zł netto – skorzystał z leasingu operacyjnego.
Zgłosił pojazd do VAT 26 i korzystał z pełnego odliczenia VAT regularnie wliczając w koszty wszystkie naprawy oraz paliwo.
Przewiduje, że po zakończeniu dwuletniego leasingu uda mu się sprzedać ten samochód za 120 000 zł brutto ale chciał sprawdzić najlepsze dla siebie opcje i skorzystał z naszego kalkulatora. Wpisał:
- aktualną cenę zakupu netto (120 000 zł),
- planowaną cenę sprzedaży brutto (110 000 zł),
- wybrał parametry w komórkach E3 do E7
Kalkulator pokazał mu, że po uwzględnieniu odliczenia 100% VAT i wykorzystaniu darowizny sprzedając ten samochód za 110 000 zł nie ponosi praktycznie bez straty – a nawet z symbolicznym zyskiem prawie 5 000 zł!
Chcesz zoptymalizować swoje auto w firmie? Skorzystaj z kalkulatora!
👉 Kalkulator, który otrzymasz w Narzędziach Przedsiębiorcy, to praktyczne narzędzie:
✅ Sprawdza różne scenariusze – leasing, gotówka, sprzedaż, amortyzacja.
✅ Pokazuje dokładnie, jak zmniejszyć podatek VAT i dochodowy.
✅ Daje Ci przewagę – sprzedajesz auto świadomie, minimalizując straty.
🎯 Pobierz Pakiet Kalkulatorów dla Przedsiębiorców – w tym narzędzie do optymalizacji samochodu w firmie! Kliknij i kup teraz.
Podsumowanie i najkorzystniejsza podatkowo opcja
✅ Zakup pojazdu w leasing i zgłoszenie do VAT-26 = elastyczne odliczenia.
✅ Możesz przez cały okres prowadzić ewidencję przebiegu lub złożyć korektę VAT26 i rozliczać resztę rat jako 50% VAT
✅ Wykup za 0,1% wartości i nie wprowadzanie pojazdu do środków trwałych.
✅ Darowizna po wykupie w grupie 0 – minimum podatków przy sprzedaży po pełnych 6 miesiącach!
Podstawa prawna i rozwinięcie wątku dotyczącego korekty deklaracji VAT 26
Obszerny cytat z artykułu księgowosc.infor.pl
„Czynności realizowane w wykonaniu umów leasingu operacyjnego, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, uznawane są za świadczenie usług. W przeciwieństwie do leasingu finansowego (kapitałowego) przy leasingu operacyjnym przedmiot umowy jest zaliczany do majątku leasingodawcy, dokonującego odpisów amortyzacyjnych. Korzystający jest wówczas obowiązany do zapłaty tzw. czynszu inicjalnego, który w praktyce wynosi od 10% do 20% wartości przedmiotu umowy, a następnie przez cały okres trwania umowy uiszcza raty czynszowe. Przy leasingu operacyjnym przedmiot umowy po jej zakończeniu nie przechodzi automatycznie na własność korzystającego. Umowy przewidują natomiast tzw. opcję wykupu po zakończeniu czasu trwania leasingu operacyjnego, za z góry określoną kwotę. Z reguły jest ona znacznie niższa niż faktyczna wartość rynkowa przedmiotu umowy i stanowi kilka jej procent. Wykup po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego jest wprawdzie prawem, a nie obowiązkiem korzystającego, jednak z uwagi na zapisy zawieranych umów opcja ta jest wykorzystywana praktycznie przez wszystkich leasingobiorców.
Taki charakter leasingu operacyjnego oznacza, że korzystający dokonuje odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktury obejmującej czynsz inicjalny, a następnie na podstawie faktur zawierających raty leasingowe, wystawianych co do zasady w okresach miesięcznych. W przypadku umów leasingu operacyjnego obejmujących pojazdy samochodowe wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej leasingobiorca jest uprawniony do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymywanych faktur. Przy wykorzystywaniu pojazdu również do innych celów odliczenie wyniesie 50% podatku naliczonego zarówno od czynszu inicjalnego, jak i od rat leasingowych.
Zmiana przeznaczenia pojazdu samochodowego używanego na podstawie umowy leasingu operacyjnego w trakcie jej trwania wpływa w konsekwencji również na przysługujące korzystającemu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez leasingodawcę. Korzystający nie będzie jednak obowiązany do korygowania odliczonego już wcześniej podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego ulega zatem zmianie dopiero od momentu, gdy leasingobiorca rozpoczyna wykorzystywanie pojazdu samochodowego do innych celów niż dotychczasowe. Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 lutego 2020 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.824.2019.1.OS) stwierdzono:
„Należy zwrócić uwagę, że leasing operacyjny jest umową, na podstawie której leasingobiorca nabywa jedynie prawo do korzystania z przedmiotu leasingu, a formą wynagrodzenia za powyższą usługę jest czynsz. Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług leasing operacyjny jest usługą, zdefiniowaną w art. 8 ustawy. Po zakończeniu umowy leasingu jednym z wariantów jest sprzedaż przedmiotu umowy leasingobiorcy, opcja wykupu jest uprawnieniem, z którego leasingobiorca może, lecz nie musi skorzystać. Zatem w świetle art. 90b ust. 1 ustawy wydatki związane z używaniem pojazdu na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu (operacyjnego) lub innej umowy o podobnym charakterze, nie podlegają korekcie. Odliczenie tych wydatków odbywa się bowiem na bieżąco (a nie jak przy nabyciu „na własność” – jednorazowo, „z góry”), zatem istnieje możliwość weryfikowania tego odliczania na bieżąco – w miesiącu dokonania zmiany przeznaczenia pojazdu Wnioskodawca winien dokonać zmiany zasad odliczania wysokości podatku.”
English