Z tego materiału dowiesz się, jak zabrać się za tworzenie silnej marki.
Ludzie otwierają firmy i zabierają się za sprzedaż w ogóle nie myśląc o tym, aby zbudować swoją markę. To niezwykle kosztowny błąd, ponieważ marka to skrót w umyśle klienta, pod którym przechowuje wiedzę o Tobie, Twoich produktach, firmie. Dlatego cytat na zdjęciu powyżej, znaleziony w sieci, idealnie oddaje istotę MARKI.
Jakby to było, gdybyś stał się PIERWSZĄ MYŚLĄ W GŁOWIE KLIENTA?
Odpowiedz sobie w myślach na poniższe pytania:
– Na której stacji paliw najczęściej tankujesz?
– W którym sklepie zrobisz tygodniowe zakupy, a w którym szybkie wieczorne?
– Fryzjer, stomatolog, kosmetyczka – z kogo usług skorzystasz?
– Kto nauczy Cię zarabiać w biznesie i poukładać firmę? – wierzę że Adam Grzesik.
– Marka premium samochodu, który chciałbyś sobie kupić?
Jak szybko pojawiły się w Twojej głowie skojarzenia? Chcę Ci powiedzieć, że Ty również możesz stać się taką pierwszą myślą w głowie klientów.
Oto jak planować swoją firmę i myśleć o niej. Wiesz już, że potrafię uczyć skomplikowanych rzeczy w prosty sposób. Sięgnijmy zatem po niezawodny akronim słowa M.A.R.K.A. żeby szybciej i łatwiej zapamiętać.
M – Moja obietnica
A – Adoracja klienta
R – Rysopis
K – Kochana historia
A – Archetyp
M – Moja obietnica
Markę możesz porównać do obietnicy, którą składasz klientowi.
- „The Best or nothing – Mercedes”
- „Pomagam Budować Zyskowne Firmy – Adam Grzesik”,
- „Designed by Apple in California”
- „Uczymy jak zarabiać w biznesie – Biznes MBA”
- „Nikomu nie pozwolimy pobić naszych cen – Castorama”
- „Kosmetologia, która działa – Piękne Ciało”
To nie tylko hasła reklamowe, ale również obietnice składane klientowi. Wiesz jak działa obietnica? Należy jej dochować. Gdybyś miał złożyć obietnicę swoim klientom, to co w niej zawrzesz?
Właśnie. Jak dojść do dobrej obietnicy? Odpowiedz sobie na pytania:
- W czym możesz pomóc klientowi? Nie co oferujesz, ale w czym pomagasz. Ponieważ dobra marka powinna być użyteczna, powinna służyć.
- Co klient będzie miał z tego, że skorzysta? Innymi słowami dlaczego mam wybrać Ciebie, skoro na rynku jest tyle dobra?
- Jakie emocje powinny towarzyszyć klientowi podczas kontaktu z Twoją firmą?
Dopiero po odpowiedzi na te pytania sformułuj swoją obietnicę.
A – Adoracja klienta
Wcześniej pisałem, że „Twoja MARKA, to to, jak inni ludzie czują się po spotkaniu z Tobą”.
Dlatego powinieneś w swojej firmie połączyć reklamę, marketing i sprzedaż z obsługą klienta. Zrobisz to podczas Szkoły Planowania Biznesu – kliknij i na poziomie zaawansowanym, podczas Eksperta Marketingu – kliknij.
Zrobisz to, kiedy zaplanujesz całą podróż klienta przez proces obsługi. Kontakt przed spotkaniem, pierwsze wrażenie, kiedy kupuje coś u Ciebie, specyficzne zdarzenia w trakcie obsługi i obsługa posprzedażowa. W marketingu nazywamy to momentami prawdy.
R – Rysopis Twojej marki
Jakie masz ubranko? Jak wygląda Twoja czcionka, kolory, logotypy? Czy klient widząc fragment Twojej „odzieży” rozpozna Cię tak, jak Ty rozpoznajesz po kawałku rozbitego szkła, że pochodzi z butelki po Coca Coli lub Orange po pomarańczowym kolorze?
W jakich miejscach chcesz się pokazywać i reklamować? Jakimi ludźmi chcesz się otaczać? Czy Twoi pracownicy mają jakieś „mundury”? Na tym etapie projektujesz cały wygląd swojej firmy. Niezwykle ważne jest, aby zrobić to dobrze. Jest to warte każdych pieniędzy. Rysopis marki sprawia, że stajesz się wiarygodny od pierwszego wrażenia.
Pomimo, że teraz może wydawać Ci się to skomplikowane, to po Ekspercie Marketingu-kliknij doskonale będziesz potrafić to zrobić, a nawet doradzać innym.
K – Kochana historia
Kiedy na rynku, w Twoim otoczeniu, masz sporą konkurencję, która jest podobna do Ciebie, to właśnie poprzez atrakcyjną historię, klienci dokonują wyborów. „Tutaj Kuchenne Rewolucje przeprowadziła Magda Gessler”, „Właścicielem klubu Kubatura w Opolu jest Jakub Błaszczykowski”, „Salon Piękne Ciało pomógł Pani X stać się na nowo atrakcyjną kobietą”.
A jaką Ty masz historię? Czy jest coś, co może zaciekawić klientów? A może masz jakiś gadżet, który chcą zobaczyć klienci?
A – Awatar marki
To tak zwana ludzka twarz Twojej firmy. Ludzie mają emocje. Do kogo możesz się porównać? Za czym się opowiadasz, a przeciwko czemu występujesz? Czy tak jak INTEL – Czarodziej, sprawiasz że coś działa? Czy tak jak Red Bull – Stwórca, stoisz za sukcesami klientów? A może jak IKEA – Towarzysz, z drugiego rzędu podpowiadasz klientom „Ty tu urządzisz”.
Grafika pochodzi ze strony http://straw-gold.com/archetypes-for-branding/
Właśnie od określenia swojej marki powinieneś rozpocząć planowanie swojej firmy.
Im szybciej to zrobisz, tym lepiej. Później już wszystko będzie prostsze.
Moja rekomendacja:
– Minimum – Szkoła Planowania Biznesu z wersją online – kliknij tutaj. Opracujesz swoją markę, dzięki czemu Twoja firma stanie się unikalna i rozpoznawalna na rynku.
– Optymalnie – Ekspert Marketingu – kliknij tutaj. Specjalistyczne warsztaty stacjonarne, kiedy mamy okazję się poznać i porozmawiać, dadzą Ci możliwość skonsultowania swoich pomysłów. Uzyskasz również odpowiedzi na wszystkie pytania. To da Ci pewność dobrych decyzji i bezpieczeństwo.
Ekspert Marketingu – kliknij tutaj
Kompletna i niezwykle efektywna strategia marketingowa dla Twojej firmy. Model dzięki któremu nabędziesz wszelkich, niezbędnych kompetencji dyrektora marketingu. Zbudujesz swoją unikalną markę, dzięki czemu przestaniesz konkurować tylko ceną. Zaplanujesz efektywne reklamy, dzięki którym stosunkowo niewielkim kosztem pozyskasz nowych klientów. Zaprojektujesz system, który nowych klientów zamieni w wiernych klientów. Dopasujesz najlepszy dla siebie lejek sprzedaży.