Samochody z gastronomią przebojem zdobywają serca Polaków i skutecznie zapełniają ostatnie wolne i atrakcyjne miejsca.
Sezon na taki biznes zaczyna się wczesną wiosną i trwa do jesieni. Ile trzeba zainwestować i czy naprawdę masz szansę na zarobek?
Z tym pytaniem zmierzymy się w tym artykule „Budżet dla Food Trucka”
Ponieważ sam model biznesu możesz poznać w niezliczonej masie artykułów internetowych, ja pokażę Ci jak mogą wyglądać przepływy finansowe z takiego biznesu.
Etap pierwszy – INWESTYCJA
Używany samochód to inwestycja rzędu 20 – 40 000 zł.
- Volkswagen C4 i T4,
- Fiat Ducato,
- Mercedes Sprinter i Benz T1,
- Renault Master,
- Citroen Jumper,
- Peugeot Boxer i J5,
Koszt dostosowania i wyposażenia gastronomicznego to kolejne 20 – 40 000 zł
- Agregat prądotwórczy,
- okap gastronomiczny,
- rożen,
- kebap
- stół chłodniczy,
- szafa chłodnicza na napoje,
- zamrażarka podblatowa,
- witryna ekspozycyjna
- bemary,
- opiekacz do bułek,
- frytownica,
- naleśnikarka,
- płyta grillowa,
- ekspres do kawy,
- przedłużacz 230V – 30 metrów,
- stoliki, krzesła, dekoracje,
- Warto pomyśleć również o zamrażarce i lodach impulsowych.
Oczywiście sporo z tego możesz mieć bezpłatnie, podpisując umowy z dostawcami.
Aby zapewnić sobie wygodę pracy i przyzwoity standard, przygotuj się na inwestycję rzędu 100 000 zł (auto z wyposażeniem).
Zakładając, że Twoje auto będzie zarabiać przez 6 miesięcy w roku i oczekujesz zwrotu po 3 latach (to nie jest stawka amortyzacji!), przyjmijmy do kosztów rocznych stawkę od 20 000 zł do 33 000 zł.
Koszty utrzymania biznesu.
Foodtruck służy do mobilnego przemieszczania się i korzystania z lokalizacji, w których znajdziesz jak najwięcej głodnych osób, gotowych zapłacić za szybkie jedzenie.
Dlatego powinieneś wziąć pod uwagę koszty wynajmu miejsc podczas różnych imprez masowych – 300 – 500 zł / dzień.
Imprezy masowe są jednak już dosyć mocno obstawione i ciężko się na nie wbić. Załóżmy jednak, że masz szczęście i 8 dni w miesiącu sprzedajesz w trakcie takich imprez. Koszt 8 x 500 zł = 4 000 zł.
Rocznie 6 x 4 000zł = 24 000 zł.
Kiedy nie ma imprez, Twój mobilny punkt gastronomiczny będzie przebywał w bazie, czyli miejscu w którym jest spory przepływ głodnych ludzi. Dworce, place, akademiki, okolice urzędów, jeziora.. Tutaj przygotuj się na opłaty rzędu 1 200 zł do 1 500 zł.
Parkując na prywatnych terenach możesz wynegocjować niższe stawki, ale nie oszukujmy się – każdy chce zarobić.
Mamy więc koszt postoju wynoszący do 5 500 zł miesięcznie (imprezy i baza).
Przyjmijmy rocznie 6 x 5 000 zł = 30 000 zł.
Ponieważ ta działalność jest skategoryzowana jako handel obwoźny to nie możesz w samochodzie przygotowywać posiłków. Możesz je tylko podgrzewać. Pomimo tego, że rzeczywistość często jest inna, my dodamy do budżetu koszt wynajmu kuchni w wysokości 1 000 zł miesięcznie (rocznie 6 000 zł).
Z innych kosztów stałych powinieneś przygotować się na:
- 150 zł miesięcznie za odbiór i utylizację resztek pokarmów,
- 1 500 – 2 000 zł na paliwo
- 400 zł – gaz
- 300 zł – woda/prąd
- min. 12 000 zł koszty pracowników (przyjąłem min. 3 osoby)
Razem do 15 000 zł co rocznie daje nam 6×15 000 zł = 90 000 zł
Do tego dojdzie koszt ubezpieczeń 2 000 zł i serwisów, napraw itp ok 2 000 zł, kolejne 4 000 zł rocznie.
Mamy więc roczne koszty stałe na poziomie 130 000 zł za 6 miesięcy pracy food trucka.
(kuchnia 6 000, auto 4 000, opłaty 90 000, parkingi 30 000).
Ile można zarobić, czyli przychody.
Najlepsze hamburgerownie są w stanie sprzedawać dziennie nawet za 8 000 zł na eventach, ale jak napisałem – nie ma już praktycznie miejsc dla nowych samochodów.
Przyjmijmy w naszym modelu przychody podczas imprez na poziomie 3 000 zł dziennie.
To nam da roczne przychody z imprez na poziomie 8 x 6 x 3 000 zł = 144 000 zł
(8 dni w miesiącu przez 6 miesięcy)
Załóżmy, że nasza baza pracuje 3 dni w tygodniu x 4 tygodnie i x 6 miesięcy, generując średnią dzienną sprzedaż ok. 1 000 zł.
To powinno nam dać ok 72 000 zł przychodu rocznie z bazy postojowej.
Mamy więc sprzedaż roczną – która zależy od naszej oferty i wyboru miejsca na poziomie – 216 000 zł rocznie.
Zostały nam koszty produktów, które sprzedajemy (food cost).
Zakładam, że wyniosą minimum 30% wartości sprzedaży, chociaż często są wyższe.
30% x 216 000 zł da nam koszty produktów na poziomie 65 000 zł.
Podatki to ryczałt w wysokości 5% (i 23% na napoje z wyjątkiem soków) od sprzedaży czyli 5% x 216 000 zł = 11 000 zł do urzędu skarbowego.
Nasz budżet roczny przy założeniu 6 miesięcy intensywnej pracy mógłby wyglądać tak:
Zysk roczny = 10 000 zł
Sprzedaż 216 000 zł
Koszty 206 000 zł
– stałe 130 000 zł
– zmienne 76 000 zł (produkty i podatek)
Jak zauważyłeś niewiele zostaje: 216 000 – 206 000 zł czyli 10 000 zł.
Z tego wypadałoby opłacić własny ZUS.
Do tego pamiętaj o kosztach inwestycji 60 – 100 000 zł!
Oto powody najczęstszych strat ponoszonych w pierwszym roku prowadzenia tego biznesu.
Dlaczego przygotowałem tak pesymistyczny budżet?
Ponieważ zdecydowana większość osób:
- nie liczy wszystkich własnych kosztów,
- nie prowadzi budżetu firmowego,
- nie rozdziela pieniędzy firmy od prywatnych i na bieżąco je wydaje („inwestuje”)
- nie pilnuje pracowników (finanse i zużycie towaru)
- nie liczy własnej pracy
- nie ma pojęcia o tworzeniu mądrych reklam i ofert
- prowadzi biznes „na żywioł”
Czy może być inaczej?
Zdecydowanie tak, ponieważ ten rynek ma olbrzymi potencjał wzrostu.
Wystarczy mądrze zarządzać miejscami sprzedaży i ofertą aby zamiast potencjalnej straty osiągnąć nawet 20 000 zł zysku miesięcznie!
Moja rekomendacja dla osób myślących poważnie o takim biznesie:
- Zatrudnij się na ten sezon w dobrym food trucku i poznaj prawdziwe realia rynku
- W międzyczasie skorzystaj z Budżetu Firmowego i stwórz swój własny system zarządzania finansami według strategi Biznes MBA.
- Zainwestuj teraz w Szkołę Planowania Biznesu online aby przygotować swój plan i pomysły na ofertę marketingową, która zapewni CI te 20 000 zł zysku miesięcznie i zabezpieczy przed startami w pierwszym roku.
Uwaga! Powyższy artykuł ma na celu pokazanie i uzmysłowienie czytelnikowi potencjalnych zagrożeń wynikających z ignorancji i braku budżetu. Skierowanie jego uwagi na dobre przemyślenie swojego pomysłu i należyte przygotowanie się do prowadzenia takiej firmy. Firmy Food Truckowe osiągają różne wyniki finansowe, od strat po wysokie zyski.
Wszystkiego zyskownego