Budżet dla food trucka.

Samochody z gastronomią przebojem zdobywają serca Polaków i skutecznie zapełniają ostatnie wolne i atrakcyjne miejsca.

Sezon na taki biznes zaczyna się wczesną wiosną i trwa do jesieni. Ile trzeba zainwestować i czy naprawdę masz szansę na zarobek?

Z tym pytaniem zmierzymy się w tym artykule „Budżet dla Food Trucka”

Ponieważ sam model biznesu możesz poznać w niezliczonej masie artykułów internetowych, ja pokażę Ci jak mogą wyglądać przepływy finansowe z takiego biznesu.

Etap pierwszy – INWESTYCJA

Używany samochód  to inwestycja rzędu 20 – 40 000 zł.

  • Volkswagen C4 i T4,
  • Fiat Ducato,
  • Mercedes Sprinter i Benz T1,
  • Renault Master,
  • Citroen Jumper,
  • Peugeot Boxer i J5,

Koszt dostosowania i wyposażenia gastronomicznego to kolejne 20 – 40 000 zł

  1. Agregat prądotwórczy,
  2. okap gastronomiczny,
  3. rożen,
  4. kebap
  5. stół chłodniczy,
  6. szafa chłodnicza na napoje,
  7. zamrażarka podblatowa,
  8. witryna ekspozycyjna
  9. bemary,
  10. opiekacz do bułek,
  11. frytownica,
  12. naleśnikarka,
  13. płyta grillowa,
  14. ekspres do kawy,
  15. przedłużacz 230V – 30 metrów,
  16. stoliki, krzesła, dekoracje,
  17. Warto pomyśleć również o zamrażarce i lodach impulsowych.

Oczywiście sporo z tego możesz mieć bezpłatnie, podpisując umowy z dostawcami.

Aby zapewnić sobie wygodę pracy i przyzwoity standard, przygotuj się na inwestycję rzędu 100 000 zł (auto z wyposażeniem).

Zakładając, że Twoje auto będzie zarabiać przez 6 miesięcy w roku i oczekujesz zwrotu po 3 latach (to nie jest stawka amortyzacji!), przyjmijmy do kosztów rocznych stawkę od 20 000 zł do 33 000 zł.

Koszty utrzymania biznesu.

Foodtruck służy do mobilnego przemieszczania się i korzystania z lokalizacji, w których znajdziesz jak najwięcej głodnych osób, gotowych zapłacić za szybkie jedzenie.

Dlatego powinieneś wziąć pod uwagę koszty wynajmu miejsc podczas różnych imprez masowych – 300 – 500 zł / dzień.

Imprezy masowe są jednak już dosyć mocno obstawione i ciężko się na nie wbić. Załóżmy jednak, że masz szczęście i 8 dni w miesiącu sprzedajesz w trakcie takich imprez. Koszt 8 x 500 zł = 4 000 zł.

Rocznie 6 x 4 000zł = 24 000 zł.

Kiedy nie ma imprez, Twój mobilny punkt gastronomiczny będzie przebywał w bazie, czyli miejscu w którym jest spory przepływ głodnych ludzi. Dworce, place, akademiki, okolice urzędów, jeziora.. Tutaj przygotuj się na opłaty rzędu 1 200 zł do 1 500 zł.

Parkując na prywatnych terenach możesz wynegocjować niższe stawki, ale nie oszukujmy się – każdy chce zarobić.

Mamy więc koszt postoju wynoszący do 5 500 zł miesięcznie (imprezy i baza).

Przyjmijmy rocznie 6 x 5 000 zł = 30 000 zł.

Ponieważ ta działalność jest skategoryzowana jako handel obwoźny to nie możesz w samochodzie przygotowywać posiłków. Możesz je tylko podgrzewać. Pomimo tego, że rzeczywistość często jest inna, my dodamy do budżetu koszt wynajmu kuchni w wysokości 1 000 zł miesięcznie (rocznie 6 000 zł).

Z innych kosztów stałych powinieneś przygotować się na:

  •  150 zł miesięcznie za odbiór i utylizację resztek pokarmów,
  • 1 500 – 2 000 zł na paliwo
  • 400 zł – gaz
  • 300 zł – woda/prąd
  • min. 12 000 zł koszty pracowników (przyjąłem min. 3 osoby)

Razem do 15 000 zł co rocznie daje nam 6×15 000 zł = 90 000 zł

Do tego dojdzie koszt ubezpieczeń 2 000 zł i serwisów, napraw itp ok 2 000 zł, kolejne 4 000 zł rocznie.

Mamy więc roczne koszty stałe na poziomie 130 000 zł za 6 miesięcy pracy food trucka.

(kuchnia 6 000, auto 4 000, opłaty 90 000, parkingi 30 000).

Ile można zarobić, czyli przychody.

Najlepsze hamburgerownie są w stanie sprzedawać dziennie nawet za 8 000 zł na eventach, ale jak napisałem – nie ma już praktycznie miejsc dla nowych samochodów.

Przyjmijmy w naszym modelu przychody podczas imprez na poziomie 3 000 zł dziennie. 

To nam da roczne przychody z imprez na poziomie 8 x 6 x 3 000 zł = 144 000 zł

(8 dni w miesiącu przez 6 miesięcy)

Załóżmy, że nasza baza pracuje 3 dni w tygodniu x 4 tygodnie i x 6 miesięcy, generując średnią dzienną sprzedaż ok. 1 000 zł.

To powinno nam dać ok 72 000 zł przychodu rocznie z bazy postojowej.

Mamy więc sprzedaż roczną – która zależy od naszej oferty i wyboru miejsca na poziomie – 216 000 zł rocznie.

Zostały nam koszty produktów, które sprzedajemy (food cost).

Zakładam, że wyniosą minimum 30% wartości sprzedaży, chociaż często są wyższe.

30% x 216 000 zł da nam koszty produktów na poziomie 65 000 zł.

Podatki to ryczałt w wysokości 5% (i 23% na napoje z wyjątkiem soków) od sprzedaży czyli 5% x 216 000 zł = 11 000 zł do urzędu skarbowego.

Nasz budżet roczny przy założeniu 6 miesięcy intensywnej pracy mógłby wyglądać tak:

Zysk roczny = 10 000 zł

Sprzedaż 216 000 zł

Koszty 206 000 zł

– stałe 130 000 zł

– zmienne 76 000 zł (produkty i podatek)

Jak zauważyłeś niewiele zostaje: 216 000 – 206 000 zł czyli 10 000 zł.

Z tego wypadałoby opłacić własny ZUS.

Do tego pamiętaj o kosztach inwestycji 60 – 100 000 zł!

Oto powody najczęstszych strat ponoszonych w pierwszym roku prowadzenia tego biznesu.

Dlaczego przygotowałem tak pesymistyczny budżet?

Ponieważ zdecydowana większość osób:

  • nie liczy wszystkich własnych kosztów,
  • nie prowadzi budżetu firmowego,
  • nie rozdziela pieniędzy firmy od prywatnych i na bieżąco je wydaje („inwestuje”)
  • nie pilnuje pracowników (finanse i zużycie towaru)
  • nie liczy własnej pracy
  • nie ma pojęcia o tworzeniu mądrych reklam i ofert
  • prowadzi biznes „na żywioł”

Czy może być inaczej?

Zdecydowanie tak, ponieważ ten rynek ma olbrzymi potencjał wzrostu.

Wystarczy mądrze zarządzać miejscami sprzedaży i ofertą aby zamiast potencjalnej straty osiągnąć nawet 20 000 zł zysku miesięcznie!

Moja rekomendacja dla osób myślących poważnie o takim biznesie:

  1. Zatrudnij się na ten sezon w dobrym food trucku i poznaj prawdziwe realia rynku
  2. W międzyczasie skorzystaj z Budżetu Firmowego i stwórz swój własny system zarządzania finansami według strategi Biznes MBA.
  3. Zainwestuj teraz w Szkołę Planowania Biznesu online aby przygotować swój plan i pomysły na ofertę marketingową, która zapewni CI te 20 000 zł zysku miesięcznie i zabezpieczy przed startami w pierwszym roku.

Uwaga! Powyższy artykuł ma na celu pokazanie i uzmysłowienie czytelnikowi potencjalnych zagrożeń wynikających z ignorancji i braku budżetu. Skierowanie jego uwagi na dobre przemyślenie swojego pomysłu i należyte przygotowanie się do prowadzenia takiej firmy. Firmy Food Truckowe osiągają różne wyniki finansowe, od strat po wysokie zyski.

Wszystkiego zyskownego

Pobierz plik z instrukcją i policz wartość swojej firmy

 

 

 

 

O Autorze

 

 

Podziel się:

Dodaj komentarz

Przeczytaj także:

Jak przewidywać przepływy pieniędzy w firmie w czasie kryzysu!

Pobierz plik w excelu z instrukcją wideo i dostępem do Webinar! Sprawdź co czeka Twoja firmę w najbliższych miesiącach. Czy ją prowadzić, zamykać, kredytować się, rozwijać.. 

Materiał bez opłat i bez zobowiązań!

Arkusz w exceluMateriał wideo Webinar

Arkusz w excelu

Materiał wideo

Webinar

(function(a,l,b,c,r,s){ _nQc=c,r=a.createElement(l),s=a.getElementsByTagName(l)[0]; r.async=1; r.src=l.src=("https:"==a.location.protocol?"https://":"http://")+b; s.parentNode.insertBefore(r,s);}) (document,"script","serve.albacross.com/track.js","89569708");