Jak dobrze wycenić roboczogodzinę pracy freelancera (samozatrudnionego) dla klienta – kalkulacje

Wycena roboczogodziny to jedno z najważniejszych wyzwań dla osób pracujących na własny rachunek, czyli samozatrudnionych lub freelancerów. Ten wpis blogowy jest uzupełnieniem (częścią) artykułu adamgrzesik.pl/kalkulator-wyceny-roboczogodziny-koszt-firmy-i-cena-dla-klienta/

Jak wycenić swoją pracę? Oto szczegółowy przewodnik, który Ci w tym pomoże. Wideo plus dodatkowe wskazówki poniżej.

 

Instrukcja wideo z kalkulatorem wyceny roboczogodziny dla samozatrudnionych.

Dodatek: jak wyceniać narzut na należne podatki

Dlaczego odpowiednia wycena roboczogodziny jest kluczowa?

Właściwa wycena roboczogodziny to podstawa, kiedy świadczysz usługi.

Klienci nieustannie oczekują lepszych cen. Często chcą wykorzystać więcej godzin niż te, za które zapłacili, a dla ciebie miesięczny dochód musi wystarczyć nie tylko na utrzymanie firmy, ale również na utrzymanie się prywatnie.

Krok 1 wyceny roboczogodziny RBH
Określenie kosztów stałych

Pierwszym krokiem w wycenie roboczogodziny jest dokładne zrozumienie kosztów stałych Twojej działalności. Są to wydatki poniesione na utrzymanie firmy niezależnie od tego czy realizowana byłą sprzedaż usług. Nawet w mikro skali osoby samo zatrudnionej pojawiają się drobne koszty, które szybko sumują się do kilku- kilkunastu tysięcy miesięcznie.

Są to najczęściej:

  • koszty ZUS-u i składki zdrowotnej,
  • koszty księgowości, doradztwa, prawników
  • wynajmu lub podnajmu powierzchni biurowej i eksploatacji
  • koszty reklamowania się oraz kreacji materiałów do pracy z klientem.
  • czasem koszty podroży lub własnego samochodu
  • bardzo często freelancerzy muszą utrzymywać drogie programy eksperckie.

Same abonamenty w krótkim czasie mogą przekroczyć 1000 zł miesięcznie.

Dla precyzji najlepiej analizować koszty w skali rocznej, co pozwala uniknąć pominięcia dużych, nieregularnych wydatków. Zerknij na swoje konto w banku i sprawdź, za co w ostatnim roku płaciłeś.

Sumę wszystkich kosztów utrzymania Twojej działalności będziemy następnie dzielić przez godziny, za które płaci klient. Dzięki temu uzyskasz wiedzę, jaka część w Twojej roboczej godzinie stanowią koszty utrzymania działalności.

Krok 2 wyceny roboczogodziny RBH:
Obliczanie dostępnych godzin do sprzedaży

Kolejnym krokiem jest oszacowanie maksymalnej liczby godzin, które możesz sprzedać klientom w ciągu roku.

Przykładowo, jeśli pracujesz podobnie do normalnego etatu, to być może masz klientów nawet na 150 godzin miesięcznie, co przekłada się na 150 x 12 = 1800 godzin rocznie.

Oczywiście, urlopy, choroby, czas na rozliczenia lub pozyskiwanie klientów często ograniczają nasze możliwości.

Dlatego byłoby idealnie, gdybyś wiedział, ile rzeczywiście 200 godzin w ciągu roku kupują od Ciebie klienci. Może to być znacznie mniej, np. 1200 godzin rocznie, czyli 100 godzin w miesiącu.

Mam na myśli godziny, za które płaci klient. To, że spędzasz znacznie więcej czasu nad różnymi projektami lub pracami, jest normalne.

Krok 3 wyceny roboczogodziny RBH:
Kalkulacja kosztu jednej roboczogodziny

Kiedy znasz swoje koszty stałe oraz liczbę godzin możliwych do sprzedaży, podziel te dwie wartości.

Otrzymasz minimalny koszt jednej roboczogodziny. Przykładowo, jeśli Twoje roczne koszty wynoszą 60 000 zł, a możesz sprzedać 1200 godzin, koszt jednej godziny wynosi 50 zł.

Na tym etapie możesz pokusić się o dwie kwoty:

Pierwszą – tak zwany szklany sufit, dzieląc sumę kosztów utrzymania firmy przez maksymalną możliwość liczby godzin do sprzedaży. W tym przypadku 60 tysięcy / 1800 godzin rocznie da koszt godziny na poziomie 34 zł.

I drugą – aktualny koszt roboczo-godziny, policzony jak powyżej dający cenę 50 zł. Różnica między tymi kwotami to przestrzeń do lepszej organizacji swojej pracy. 

Krok 4 wyceny roboczogodziny RBH:
Dodanie narzutu do RBH na oczekiwany zysk

Aby Twoja działalność była rentowna, musisz dodać do kosztu godziny oczekiwany zysk.  

Zastanów się, ile chcesz zarobić rocznie po opłaceniu podatków. Następnie oblicz, jaki musi być Twój dochód roczny brutto, uwzględniając stawkę podatkową.

Na przykład, jeśli chcesz zarobić 180 000 zł rocznie, a Twoje obciążenia podatkowe wynoszą 23,9%, podziel oczekiwany zysk 180 tys. przez (100% – 23,9%) = 180 000 / 0,761.

Wynik pokaże, jaki dochód brutto musisz osiągnąć przed opodatkowaniem.

W tym przykładzie byłoby to  236 530 zł dochodu brutto rocznie.

Oczekiwany dochód należy podzielić przez liczbę godzin do sprzedaży. tu: 236 530 zł / 1200 h = 197 zł narzutu na 1rbh.

W ten sposób otrzymujemy kwotę, którą należy dodać do kosztu roboczej godziny.

W analizowanym przykładzie będzie to:  197 zł narzutu na zysk dodane do 50 zł kosztu roboczogodziny = 247 zł – cena sprzedaży jednej roboczogodziny dla klientów.

W powyższym materiale wideo pokazuję, jak obliczać oraz uwzględniać podatek w przypadku skali podatkowej i ryczałtu.

Obejrzyj też drugi film.

Jeśli jesteś freelancerem, koniecznie zainwestuj w książkę „Budżet firmowy”.

A jeśli planujesz rozwijać swój biznes i zatrudniać pracowników, rozważ zakup kursu online „Budżet firmowy”.

 

Narzędzia, które pomogą Ci zarządzać biznesem:

Budżet Soloprzedsiębiorcy to kompletny schemat zarządzania pieniędzmi przez osoby pracujące samodzielnie – pliki z wycenami pracy, połączenie finansów z działalności z osobistymi i kierunek rozwoju firmy. 

 

Książka Budżet Firmowy – obowiązkowa pozycja dla każdego przedsiębiorcy. Zarządzanie pieniędzmi w firmie z perspektywy jej właściciela przedstawione w prosty, zrozumiały sposób i z mnóstwem przykładów. To nie jest opracowanie księgowe. 

Poznaj książki dla przedsiębiorców wypełnione sprytnymi poradami, gotowymi rozwiązaniami ukierunkowanymi na Twoje zyski w biznesie.

 

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj także:

Newsletter pełen sprytnych porad dla przedsiębiorców

Dołącz do społeczności dobrze poinformowanych przedsiębiorców, aby korzystać z podpowiedzi i gotowych rozwiązań dotyczących prowadzenia firmy. 

Zapis jest bezpłatny, lista jest bezpieczna, a rezygnacja prosta.

 

(function(a,l,b,c,r,s){ _nQc=c,r=a.createElement(l),s=a.getElementsByTagName(l)[0]; r.async=1; r.src=l.src=("https:"==a.location.protocol?"https://":"http://")+b; s.parentNode.insertBefore(r,s);}) (document,"script","serve.albacross.com/track.js","89569708");