Jak mądrze rekrutować pracowników

Prosty sposób na sprawdzenie kompetencji kandydata do pracy, uniknięcie rozczarowań i optymalne wdrożenie nowej osoby!

Prowadząc firmę rekrutacja jest nieodłącznym elementem zarządzania. Od umiejętności właściwego doboru pracowników zależy:

  • to czy zatrudniasz właściwą osobę, która szybko się wdroży
  • to czy unikniesz niepotrzebnych kosztów, straty czasu i nerwów w przypadku słabego kandydata
  • to czy umówisz się na naprawdę uczciwe wynagrodzenie w przypadku obu stron umowy

Z tego wpisu dowiesz się jak mądrze prowadzić rekrutację, tak aby zapewnić sobie spokój, optymalne wynagrodzenia i zatrudnić odpowiednią osobę.

Jak mawia Brian Tracy „zatrudniaj powoli, zwalniaj szybko”.

Kierując się tą maksymą podczas kursu Zwycięski Zespół (również w wersji on-line) przygotowałem cały proces rekrutacji. Od etatyzacji stanowiska pracy, przez ogłoszenia, rozmowy i testy po wdrożenie pracownika. 

Dlaczego dobra rekrutacja jest tak ważna?

Ponieważ standardem w małych firmach jest krótka rozmowa rekrutacyjna lub jej brak oraz umówienie się na wynagrodzenie w wysokości stawek „rynkowych”. W efekcie małe firmy pozyskują byle chętnych do pracy za marne pieniądze, a na końcu poirytowany przedsiębiorca marzy o tym, żeby skończył się okres próbny i żeby nie musiał już płacić osobie, która nie ma pojęcia o pracy, do której się zatrudniła.

Tego problemu można uniknąć tworząc tzw. listę kompetencji dla danego stanowiska. Taka lista, o której Ci opowiem i pokażę w tym artykule umożliwia kilka rzeczy:

  1. Dokonuje wstępnej weryfikacji kandydatów do pracy
  2. Pozwala zweryfikować aktualnych pracowników
  3. Umożliwia na jego bazie stworzenie planu rozwoju pracownika i oceny okresowej
  4. Sprawia, że kandydat do pracy rozumie za co płacisz wynagrodzenie

Opiszę Ci teraz po krótce jak możesz stworzyć taki arkusz kompetencji, a następnie rozwinę powyższe punkty.

Zatrudniając daną osobę, zanim stworzymy ogłoszenie powinniśmy najpierw stworzyć zakres jej obowiązków i określić minimalne kompetencje, dzieląc je na kluczowe i dodatkowe.

Kompetencja to połączenie wiedzy i umiejętności, czasem również doświadczenia! 

Dobrą analogią jest umiejętność jazdy samochodem, weryfikowana przez egzaminatora. Sama znajomość przepisów i zasad ruchu drogowego (wiedza) nie sprawi, że poradzisz sobie na ulicy (umiejętność praktyczna). A zdanie egzaminu nie zrobi z Ciebie doświadczonego kierowcy.

Analogicznie do nauki jazdy powinieneś wypisać sobie wszystkie niezbędne kompetencje wymagane do danego stanowiska pracy oraz dodatkowo określić ich poziom, a następnie zdecydować, które z nich i na jakim poziomie będą absolutnym minimum, a których zdecydujesz się nauczyć nowego pracownika w swojej firmie.

Najpierw przygotuj poziomy kompetencji (skala). Moja propozycja to:

1 – Absolutny brak kompetencji, nie zna się ani w teorii, ani w praktyce

Taka osoba najpierw musi przyswoić teorię, najlepiej samodzielnie i poinformować, że już się tego nauczyła. (uczę się zasad jazdy i przepisów w domu i podczas wykładów)

2 – Zna podstawy teoretyczne (zdała „egzamin”) i można ją szkolić z umiejętności praktycznej – prawdopodobnie ktoś będzie musiał jej coś pokazać, wytłumaczyć. (zdany egzamin teoretyczny i zaczynamy jazdy po mieście)

3 – Praca pod nadzorem. Na tym poziomie pracę musi ktoś sprawdzać, nadzorować. Taka osoba nie jest jeszcze w pełni samodzielna. (dalsze szkolenie z jazdy po mieście i na placu, skierowanie na egzamin)

4 – Samodzielność. Na tym poziomie kompetencji ufasz na tyle pracownikowi, że pozwalasz mu na samodzielną pracę, wyrywkowo dokonując sprawdzeń czy pracuje zgodnie z wytycznymi. (młody kierowca przyjmujący wskazówki od bardziej doświadczonych)

5 – Może szkolić z tej kompetencji. Niezwykle ważny poziom i prawdziwy cel zarządzania pracownikami. W systemie (uczeń – czeladnik – mistrz) ze Zwycięskiego Zespołu poziom mistrza. Takie osobie powierzasz uczenie innych osób danej umiejętności.

Jak widzisz taką skalę możesz zastosować do każdego pracującego w Twojej firmie.

Następnie możemy przejść do tworzenia listy kompetencji. Tak naprawdę będzie to zakres obowiązków sprowadzony do kilku-, kilkunastu procesów, którymi będzie zajmował się pracownik.

Poniżej przykład takiej listy kompetencji dla stanowiska kosmetyczki w moim salonie Piękne Ciało w Opolu.

Normalną czcionką zaznaczyłem minimalny poziom kompetencji wymagany na tym stanowisku, a na szaro dodatkowy, który może nabyć wraz dalszym stażem pracy.

Jak wykorzystać taką listę kompetencji podczas rekrutacji?

  1. Oczywiście najpierw należy ją stworzyć dla danego stanowiska 
  2. Następnie określamy miarę, po której poznamy na jakim poziomie jest dana kompetencja. Przykład „dbanie o porządki, sprzątanie” – dla kandydata wyrzucenie zużytych materiałów do kosza i zmiecenie podłogi może być na poziomie 5, a dla Ciebie to zaledwie 3, ponieważ mam swoje własne zasady porządkowe. Dlatego do każdej umiejętności określ poziom SAMODZIELNOŚCI – po czym poznasz, że dane zadanie zostało wykonane według Twoich standardów!
  3. Podczas rozmowy rekrutacyjnej (w schemacie Zwycięskiego Zespołu między demonstracją firmy, a testem) omów z kandydatem listę kompetencji i poproś o wpisanie własnych ocen dla każdej z kompetencji. Jeśli czegoś dotychczas nie wykonywał w swojej pracy wpiszcie 1.
  4. Na tym etapie podejmij decyzję, czy rozmawiacie dalej i dana osoba nie spełnia Twoich kryteriów. O dalszej rozmowie napiszę za chwilę.

Tymczasem podsumujmy co da Ci takie skonkretyzowanie oczekiwań?

Po pierwsze zaczynasz zdawać sobie sprawę czy zatrudniasz samodzielną osobę, czy ucznia. Uczniowi nie można płacić tyle ile samodzielnemu specjaliście, a może nawet to uczeń powinien zapłacić za edukację (staże, praktyki, niższe stawki, umowa szkoleniowa)?

Po drugie, jeśli trafiasz na gotowego specjalistę, który od jutra może rozpocząć samodzielną pracę to policz, ile pieniędzy i czasu oszczędzasz dzięki takiej osobie i jak możesz je spożytkować (moduł I w Zwycięskim Zespole – etatyzacja: przygotowanie stanowiska i zmiana pracownika!).

Po trzecie masz gotowca to zaplanowania sprawdzianu (egzaminu) praktycznego kierując się zasadą: ufaj, ale sprawdzaj.

Kiedy już zdecydujesz się na dalszy etap rekrutacji proponuję Ci wybranie kilku zadań z tej listy, aby sprawdzić kandydata w sposób praktyczny. Dla kosmetyczki może to być zaproszenie do gabinetu i poproszenie o diagnozę cery, demakijaż, wykonanie peelingu, regulacji brwi i poproszenie o posprzątanie po sobie. Następnie zaproszenie na dzień próbny i dalsze sprawdzenie jej umiejętności.

Co da Ci wykonanie i zastosowanie listy kompetencji?

  1. Przede wszystkim ułatwi proces rekrutacji i stanie się narzędziem do zaplanowania procesu rekrutacji. W Zwycięskim Zespole znajdziesz ułożony cały proces!
  2. Pozwoli uświadomić kandydatowi do pracy za co płacisz i określić jego prawdziwą wartość. Dziś standardem jest wysoki poziom oczekiwań płacowych poparty wysokim mniemaniem o swoich umiejętnościach. W efekcie pracodawcy często otrzymują ucznia, któremu płacą za jego naukę stawki mistrzowskie.
  3. Taka lista na nowo pokaże aktualnym pracownikom czego od nich oczekujesz i jak oceniasz ich samodzielność. W efekcie zyskasz narzędzie do oceny całego zespołu (tzw. macierz kompetencji pracowników) i do oceny okresowej poszczególnych pracowników – ludzie będą wiedzieli i poczują kierunek swojego rozwoju.
  4. Otworzą Ci się oczy i na własnej skórze poczujesz, że wprowadzasz porządek w firmie

Kto powinien to zastosować w swojej firmie?

Każdy mały przedsiębiorca, który zatrudnia lub planuje zatrudnić kolejne osoby. Przedsiębiorca, który oczekuje samodzielności, porządku w pracy i chce mieć poczucie, że uczciwie – w obie strony – wynagradza pracowników.

To nie jest narzędzie dla działów personalnych (HR) w dużych firmach, ponieważ oni mają swoje ustandaryzowane narzędzia. Jednak, jeśli widzisz, czujesz, że czas wprowadzić porządek, zasady i pożegnać spontaniczne starania się bez efektów, zastosuj je jak najszybciej, testując na obecnych pracownikach.

Czasem geniusz tkwi w prostocie!

Jak przygotować, przetestować i dopasować listę kompetencji pracownika w swojej firmie?

Skorzystaj z 3-dniowych warsztatów stacjonarnych Zwycięski Zespół [KLINIJ ABY SPRAWDZIĆ] aby poznać szczegóły. A jeśli czas, miejsce lub cena Ci nie odpowiada zacznij od wersji on-line wzbogaconej o cykliczne spotkania na żywo przez internet [KLIKNIJ ABY SPRAWDZIĆ ON-LINE]

WAŻNE! Lista kompetencji pracownika jest tylko małym elementem w ramach modułu Rekrutacja, który jest częścią 6 elementów modelu Z.E.S.P.Ó.Ł. stanowiącego całość.

Pobierz: 10 Kroków Szybkiego Rozwoju Firmy i dołącz do mojej osobistej listy kontaktów!

 

 

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj także:

Jak mądrze rekrutować pracowników

Prosty sposób na sprawdzenie kompetencji kandydata do pracy, uniknięcie rozczarowań i optymalne wdrożenie nowej osoby! Prowadząc firmę rekrutacja jest nieodłącznym elementem zarządzania. Od umiejętności właściwego doboru pracowników zależy: to czy zatrudniasz

Sprawdź        

10 Kroków Szybkiego Rozwoju Firmy - POBIERZ WIDEO!

Masz chęć szybciej rozwijać firmę? Sprzedaż, Finanse, Pracownicy? Podaj swoje dane i odbierz dostęp do 10 lekcji wideo, webinaru i dodatkowych materiałów!

Materiał bez opłat i bez zobowiązań! Dostępny w mojej liście mailingowej!

Informacje o nowościach Materiały wideo Webinary

Budżety

Sprzedaż

Zespół

(function(a,l,b,c,r,s){ _nQc=c,r=a.createElement(l),s=a.getElementsByTagName(l)[0]; r.async=1; r.src=l.src=("https:"==a.location.protocol?"https://":"http://")+b; s.parentNode.insertBefore(r,s);}) (document,"script","serve.albacross.com/track.js","89569708");