Dowiesz się tutaj jak zatrudniać pracowników i jak budować swój zespół
Moi klienci, zanim do mnie trafili, mieli całkiem sporo problemów, które pogrupowałem w trzy zestawy. Sprawdź, może któryś dotyczy również Ciebie.
- Zatrudniali dosyć przypadkowe osoby, które „dobrze się sprzedały” lub były z polecenia, ewentualnie z grona znajomych. W efekcie szybko się przekonywali, że dopłacają do ich pracy, zamiast z niej korzystać.
- Płacili tyle, ile wypada i w zamian, pracownicy pracowali tak, jak wypada. Narastająca frustracja, wieczne tłumaczenia i powody podawane przez pracowników sprawiały, że sami zaczynali wątpić w siebie.
- Najgorsze jest jednak to, że nie mieli jakichkolwiek umiejętności zarządzania, a przecież to podstawowa umiejętność każdego właściciela firmy i menadżera. Jeśli ich nie ma, to rządzą pracownicy, szef nie jest dla nich żadnym autorytetem.
- Co powiesz na bycie szefem, którego ludzie szanują i dla którego pracują z chęcią i z zaangażowaniem.
- Jakby to było, gdybyś posiadał rzadką umiejętność wyszukiwania i selekcji najlepszych pracowników na rynku?
- Jakby to było, gdybyś potrafił zbudować zespoł, który bardziej niż konkurencja? O ile bardziej pomogłoby to urosnąć Twojej firmie?
Piszę o tym, ponieważ pokażę Ci sprawdzony system, którego zastosowanie zrobi z Ciebie prawdziwego menadżera – jeśli pracujesz dla kogoś i prawdziwego właściciela firmy – jeśli jesteś przedsiębiorcą.
Ten model 6 Kroków Budowy Zwycięskich Zespołów Z.E.S.P.Ó.Ł. stworzyłem pracując jako dyrektor w jednej z hurtowni spożywczych. Te zasady zarządzania pracownikami w dwa lata zrobiły ze mnie dyrektora generalnego dużej firmy ogólnopolskiej, a kilka lat później pozwoliły zarobić pierwszy (ponad) 1 000 000 zł z moim zespołem handlowców, który zbudowałem w swojej pierwszej firmie.
Z -Zatrudnianie
E – Etatyzacja
S – Systemy wynagrodzeń
P – Porównanie wyników
Ó – Osiąganie celów
Ł – Lista zasad
Oto 6 obszarów kompetencji każdego szefa, rozpisane krok po kroku:
Z – Zatrudnianie
Często powtarzam „Zatrudniaj powoli, zwalniaj szybko”. Sam proces zatrudniania zaczyna się od etatyzacji i systemu wynagrodzeń, ale tutaj opowiem o procesie rekrutacji.
Przede wszystkim musisz stworzyć bardzo atrakcyjne ogłoszenie i trafić z nim w miejsca, gdzie przebywają potencjalni pracownicy. Kiedy już zasiejesz ziarno i sprowadzisz dużą grupę kandydatów to, żeby nie tracić energii, warto mieć system selekcji. Z grupy chętnych porozmawiasz z kilkoma osobami. Do tego przygotuje Cię Kwadrant Rekrutacyjny.
To gotowa matryca, którą możesz stosować podczas każdej rekrutacji. Zmieniasz tylko elementy związane ze stanowiskiem. Zwracaj uwagę na to, czy kandydatom się chce. Czy chcą coś wykonać, nauczyć się. To bardzo ważne. Jeśli ktoś poucza Cię, marudzi już na etapie rekrutacji, to gwarantuję Ci, że kiedy zaczniesz mu płacić będzie tylko gorzej.
E – Etatyzacja
Zanim przygotujesz ogłoszenie musisz zastanowić się co dana osoba będzie robić, ile zainwestujesz w jej stanowisko pracy i jaki profil powinna reprezentować. To bardzo ważne i warto byś wykonał to także dla obecnych pracowników. Ja stosuję w tym celu Model ETAT.
Zacznij od listy obowiązków i oszacuj czas realizacji zadań. Idealny moment na zatrudnienie nowej osoby jest wtedy, kiedy uzbierasz 120h pracy. Większość przedsiębiorców najpierw zatrudnia, a później daje zadania. To tak nie działa.
Przy rozpisywaniu i delegowaniu zadań pamiętaj, że pracę powinna wykonywać osoba o najniższym możliwym poziomie niezbędnych kompetencji.
S – System wynagrodzeń
Czy wiedziałeś, że jeśli oczekujesz kreatywności i wyników, to należy zastosować system premii i prowizji, a kiedy oczekujesz przestrzegania procedur, to należy odwrócić ten system i
wprowadzić ewentualne pomniejszenia?
Dla przykładu, zgodnie z drugim systemem pracują duże sieci sklepów. Pracownik otrzymuje podstawę i premię, która jest należna jeśli „nie podpadnie”. Na koniec miesiąca jego przełożony decyduje czy są jakieś potrącenia.
To właśnie w systemie wynagrodzeń kryje się najwięcej potencjału do motywacji pracowników i realizacji celów. Ja stosuję schemat System Wynagrodzeń EFEKT, którego nauczam podczas warsztatu Zwycięski Zespół – kliknij.
To, co warto sobie zapisać:
„Pracownik samodzielnie, w każdej chwili, powinien mieć możliwość i potrafić samodzielnie policzyć swoje wynagrodzenie”.
Te trzy elementy, które opisałem należą do obszaru finansowego. Ale istnieje jeszcze jeden obszar – relacji. W tym obszarze zawierają się kolejne trzy kompetencje, które również są niezbędne przy zarządzaniu.
P – Porównywanie wyników
Nie oszukujmy się, ludzie pracują i angażują się w bardzo różny sposób. Każdy z Twoich pracowników posiada zupełnie inny poziom umiejętności. Klient z kolei chce zapłacić jak najmniej, za jak najlepszą obsługę. Dlatego warto,abyś potrafił zmierzyć wyniki pracowników, ponieważ każdy z nich ma inną wydajność.
Dzięki temu klientom, którzy oczekują niskiej ceny przydzielisz pracowników najmniej wykwalifikowanych (najtańszych), a ekspertów przeznaczysz dla klientów świadomych, którzy wiedzą z czego powstaje wysoka jakość.
W tym obszarze proponuję Ci skorzystanie z dwóch metod, które przygotowałem. To system U-C-M i M-O-T system.
O – Osiąganie celów
Zapewne chcesz, aby Twoja firma, Twój zespół, realizował cele, za które odpowiadasz.
Niezbędna będzie umiejętność prawidłowego formułowania celów, udzielania pochwał, korygowania i jeśli zajdzie potrzeba, to również umiejętność zwrócenia uwagi pracownikowi.
Te elementy złożą się na szacunek do Ciebie i dadzą Ci gwarancję realizacji celów.
W modelu Zarządzanie Przez Cele, który stworzyłem, umieściłem dodatkowo jeszcze motywację pozapłacową.
L – Lista zasad
Kiedy nie ma reguł, to ludzie tworzą własne reguły. Na najwyższym poziomie zarządzania znajdują się umiejętności napisania i przestrzegania Kodeksu Honorowego.
W odróżnieniu od misji, wizji i deklaracji wartości, Kodeks Honorowy pochodzi od samych pracowników. To powód dla którego go przestrzegają.
Aby stworzenie kodeksu było możliwe warto zadbać o jak najlepsze warunki, np. specjalne spotkania służące tzw. „oczyszczeniu atmosfery”.
Jako szef jesteś nie tylko liderem, który wyznacza zasady i cele, jesteś liderem, który szanuje ludzi, sprawia, że czują się ważni i obdarza ich uznaniem. Jednym z największych problemów szefów jest ciągłe wytykanie błędów, wad i równocześnie ślepota, zwana oczywistością, kiedy pracownik robi coś wartościowego. Chcesz by ludzie Cię kochali? Dostrzegaj drobne sukcesy i mów im o nich. Czasem wystarczy poklepać pracownika po plecach i powiedzieć „dobra robota”.
Te wszystkie elementy składają się na spójny zestaw niezbędnych kompetencji szefa. Jest ich sporo, ale kiedy masz dobry system, np. taki jak ten na schemacie poniżej, szybko opanujesz te zasady i Twój zespół tylko na tym skorzysta.
Pamiętaj! Właściciel firmy odpowiada za zarządzanie pracownikami.
Moja rekomendacja
Zwycięski Zespół z wersją online – kliknij tutaj. Specjalistyczne warsztaty stacjonarne, kiedy mamy okazję się poznać i porozmawiać, dadzą Ci możliwość skonsultowania swoich pomysłów. Uzyskasz również odpowiedzi na wszystkie pytania. To da Ci pewność dobrych decyzji i bezpieczeństwo.
Zwycięski Zespół- Kliknij tutaj
Nauczysz się zatrudniać pracowników idealnie pasujących do Twojej firmy. Ułożysz efektywny system wynagrodzeń i nauczysz się tak zarządzać zespołem, aby stać się charyzmatycznym szefem, którego ludzie szanują. Dodatkowo wersja On-Line, prowadzona na specjalnej platformie e-learningowej zawiera materiały z wersji stacjonarnej i roczny cykl webinarów z konsultacjami.